Jak by mělo vypadat zralé avokádo?

Jak vybrat avokádo

Plody s hustou tmavě zelenou slupkou jsou poměrně oblíbeným a vyhledávaným produktem. Je bohatý na zdravé tuky, antioxidanty a různé vitamíny a minerály. Kromě toho je avokádo velmi výživné: 100-160 kcal na 200 g.

Nejčastěji se používá k přípravě všech druhů sendvičů, chlebíčků, rohlíků, smoothies a poke. Zelená dužina ovoce se přidává i do salátů. V tomto článku vám řekneme, jak si vybrat lahodné avokádo, proč byste měli tento produkt zařadit do svého jídelníčku, a podělíme se o zajímavé recepty.

Existuje několik jednoduchých pravidel, které vám pomohou vybrat zralé ovoce. Jejich dodržováním nepřeplatíte zkažené avokádo a nebudete muset čekat, až ovoce dozraje.

1. Pozor na barvu ovoce

Vypovídá o mnoha věcech, včetně zralosti. Avokádo s tmavou slupkou jsou obvykle připravená k jídlu. To platí pro odrůdu Hass, oblíbenou v našich obchodech. Neplatí to však pro každou odrůdu. Například plody odrůd Fuerte a Zutano mají „klasický“ zelený odstín: při zrání netmavnou ani nezesvětlují.

2. Zkontrolujte poškození

Podívejte se na slupku ovoce. Nemělo by mít poškození, skvrny, velké vybouleniny, řezy nebo jiné vady.

Ale textura slupky nezávisí na době zrání – pouze na odrůdě avokáda. Například u plodů odrůdy Fuerte by měl být hladký, u Ettinger a Zutano by měl být také hladký a velmi tenký. Avokáda Hass a Rid mají hrbolatou kůži a Ryan má na kůži také „pupínky“, ale ty jsou vzácné.

3. Podívejte se pod stopku

To vám umožní vědět, jakou barvu má dužnina, aniž byste zařezávali do ovoce. Pohodlné, když stojíte před výběrem v obchodě.

Hnědá dužnina avokáda značí přezrálost, zelená dužina zralé plody. Ale i zde existují variace v závislosti na odrůdě. Dužnina zralého avokáda odrůd Fuerte, Pinkerton a Zutano může být žlutá nebo dokonce bílá.

Jak nechat dozrát avokádo

Proces zrání ovoce závisí na ethylenu. Jedná se o plyn, který rozkládá vnitřní stěny ovoce a přeměňuje škrob na cukr. V přírodních podmínkách se tvoří poměrně pomalu. Mimochodem, díky tomu lze avokádo skladovat po dlouhou dobu.

READ
Je možné si splést vši s lupy?

Pokud jste si ale koupili nezralé ovoce, měli byste ho dát alespoň na teplé místo – jeho zrání se v chladu zpomaluje. Proces můžete urychlit jinými způsoby.

  • Ovoce vložte do sáčku (plastového nebo papírového) a nechte chvíli odležet. V tomto případě se ethylen rozptýlí mnohem méně.
  • K avokádu můžete dát jablko, banán nebo kiwi. Tyto produkty také uvolňují plyn, který začne absorbovat nezralé ovoce. Místo ovoce můžete použít bílou rýži nebo pšeničnou mouku.
  • Vložte ovoce do trouby. K tomu je potřeba ho pevně zabalit do alobalu a vložit do trouby vyhřáté na 100-110°C. Doba závisí na tvrdosti avokáda – od 10 do 30 minut.
  • Můžete také použít mikrovlnnou troubu. Chcete-li to provést, propíchněte slupku ovoce na několika místech vidličkou a poté ji nechte 30–60 sekund zahřát.

Lahodné recepty s avokádem

Toto oblíbené a zdravé ovoce má široké využití ve vaření. Jeho bohaté složení, zajímavá textura dužiny a příjemná chuť z něj činí vynikající přísadu pro přípravu nejrůznějších pokrmů. Vybrali jsme pro vás několik receptů s avokádem.

1. Avokádový salát

Výživné a světlé. Zde můžete přidat jakoukoli zeleninu, kterou máte v lednici. Čím více jich bude, tím bude pokrm chutnější.

Avokádový salát

Složení

Sendviče s avokádem

Složení

Rohlíky s avokádem

Složení

Smoothie s avokádem

Složení

Poke s avokádem

Složení

Krevety 60 g
Quinoa 100 g
okurka 1 kus.
avokádo 1 kus.
Cherry tomatoes 5 kus.
Olivový olej 1 Art. lžíce
Sladká chilli omáčka 20 ml
pomerančový džus 1 tsp
Citronová šťáva 1 tsp
Sesame Chuť

příprava

Quinou vařte, dokud nebude hotová. V misce smíchejte citronovou a pomerančovou šťávu a přidejte citrusovou směs do vychladlých cereálií.

Oloupané krevety orestujte na olivovém oleji na vysoké teplotě a poté je smíchejte se sladkou chilli omáčkou. Zeleninu nakrájíme na malé kousky, cherry rajčata napůl.

Do hlubokého talíře dejte quinou, pak krevety a nakonec zeleninu. Vršek hotového pokrmu posypeme sezamovými semínky.

Odborné recenze o výhodách avokáda

komentáře výživová poradkyně Nelly Klimová:

— Avokádo je ovoce, které obsahuje mnoho prospěšných látek pro lidský organismus. Jeho použití podporuje:

  • zlepšit srdeční činnost, protože obsahuje mnoho mononenasycených tuků, které snižují hladinu cholesterolu v krvi a snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění;
  • zachování zdraví pokožky, protože ovoce obsahuje vitamín E, díky kterému je pružnější a pružnější;
  • zlepšit trávení – díky vlákninám, předcházet zácpě;
  • snížení rizika rakoviny – díky antioxidantům;
  • zlepšená paměť (vitamín K snižuje rychlost ztráty paměti a myšlení a také zvyšuje koncentraci);
  • udržení zdravé hmotnosti, protože ovoce dokonale saturuje a snižuje chuť k jídlu;
  • zlepšené vidění (lutein a zeaxantin u plodu zabraňují rozvoji šedého zákalu).
READ
Je možné potřít si obličej čerstvou šťávou z aloe?

Celkově je avokádo ovoce, které pomáhá udržovat zdraví a pohodu těla.

Oblíbené otázky a odpovědi

Ještě více užitečných informací naleznete v této sekci. Odbornice na výživu Nelly Klimova odpovídá na časté dotazy čtenářů.

Jak se běžné avokádo liší od avokáda hass?

Liší se vnějšími vlastnostmi i chutí. Avokádo Hass je oblíbenější odrůda, která má tmavě zelenou slupku (přezrálé mají hnědý odstín) a jemnou, krémovou texturu. Má také bohatší chuť než běžné avokádo.

Složením jsou podobné: oba obsahují mononenasycené tuky, vlákninu, vitamíny E a K, antioxidanty a další prospěšné látky. Avokádo Hass však obsahuje více tuku a kalorií než běžné.

Kolik kalorií v avokádě?

Kolik avokáda můžete sníst denně?

Pokud neexistují žádné kontraindikace, můžete jíst jedno ovoce denně. Ale u onemocnění štítné žlázy, stejně jako pankreatitidy a cholecystitidy, se doporučuje snížit spotřebu na 1/4-1/2 ovoce denně. Navíc by se avokádo nemělo jíst nalačno.

Co dělat, když jsou uvnitř avokáda tmavé žilky?

To může být známka přezrálosti nebo zkažení. Proto je třeba ovoce před konzumací zkontrolovat na čerstvost a kvalitu.

Pokud žíly nejsou příliš tmavé a neovlivňují většinu buničiny a není tam žádný silný zápach, pak lze avokádo použít jako jídlo.

Pokud jsou však žilky velmi tmavé a postihují hodně dužiny a navíc je tam hořká chuť a nepříjemný zápach, je lepší ovoce vyhodit.

Za posledních deset let si tento zámořský zázrak získal srdce milionů lidí. Avokádo dnes není jen přísadou do jídel v restauracích nebo superpotravinou pro příznivce správné výživy, stalo se poměrně známým produktem denního menu.

Vzhled plodu, výhody a škody

Tvar avokáda může být v závislosti na odrůdě kulatý nebo hruškovitý a barva se může pohybovat od sytě zelené po černou. Jaké je tajemství jeho popularity? Toto jedinečné ovoce je neuvěřitelně bohaté na zdravé tuky a obsahuje asi 20 vitamínů a minerálů. Navíc má extrémně nízký obsah sacharidů a vysoký obsah vlákniny, a proto je avokádo tak často zařazováno do jídelníčku těch, kteří dodržují diety na hubnutí.

avokádo

Ale stejně jako každý jiný produkt může přinést nejen výhody, ale i škody. Estragol a anethol obsažené ve svém složení ve velkém množství mohou vést ke komplikacím u lidí trpících onemocněním jater. Nepohodlí se může objevit i u těch, kteří mají žaludeční problémy, kteří mají příliš řídkou krev a vysoký obsah draslíku v těle. Navíc by ho měly s opatrností užívat těhotné a kojící matky, protože avokádo může snižovat tvorbu mateřského mléka. Ovoce by se měli zdržet i ti, kteří užívají protizánětlivé léky, aby se nesnížila účinnost léků. Hlavním pravidlem, které je třeba dodržovat, je znát míru. Mírné množství avokáda pro lidi, kteří na něj nejsou alergičtí, přinese výjimečné výhody.

READ
Jak správně pěstovat lísku?

Výběr avokáda

Pravděpodobně každý, kdo si koupí avokádo, se alespoň jednou setkal se zklamáním – ovoce se ukázalo být nezralé nebo přezrálé, když chtěl dosáhnout přesně opačného výsledku. Abyste nehráli loterii, musíte si zapamatovat několik jednoduchých pravidel.

Věnujte pozornost barvě a stavu slupky: čím je avokádo zralejší, tím je tmavší. Nezralé plody jsou zelenější (i když existují výjimky, protože vše primárně závisí na odrůdě, ale o tom později). Výběr barvy slupky je celkem jednoduchý na provedení – pokud potřebujete měkké ovoce, vezměte černé, a pokud chcete husté, zelené. Co se týče samotné slupky, měla by být mírně nerovná, ale bez viditelných důlků nebo známek poškození.

Cítit avokádo je jedním z nejjistějších způsobů, jak poznat, kdy je zralé. Hotové ovoce je docela měkké, ale po lehkém zatlačení prstem se slupka okamžitě vrátí na své místo. Pokud je možnost ovoce takto zkontrolovat, určitě ji využijte, protože výběr podle měkkosti vám poskytne mnohem více informací než vzhled.

Dalším způsobem, jak vizuálně určit zralost, je výběr z řezu. Ve zralém ovoci je jemně hnědý nebo světle zelený, u přezrálého je tmavý, až černý. Také zkontrolujte, zda řez není hnilobou a plísní. Tato metoda funguje s čerstvě utrženým stonkem. V jiných případech může být řezání ovlivněno světlem, teplotou a dalšími faktory a výsledky mohou být zkreslené.

avokádo

Jednoduchá je i volba klepání a váhy, zvláště ta první. Přineste avokádo k uchu, lehce s ním zatřeste a poslouchejte: pokud uvnitř uslyšíte zvuk tlučícího jádra, pak je avokádo zralé. Nezralý plod nebude mít zvuk. S váhou je vše trochu složitější, chce to zkušenosti a praxi. Dejte si ovoce na ruku a zhodnoťte jeho váhu: příliš světlé může být stále zelené a příliš těžké může být přezrálé.

Zaměřme se také na která avokáda by se neměla kupovat:

  • Zmáčknutý, s viditelným poškozením slupky;
  • S plísní nebo hnilobou na rukojeti;
  • Upřímně nezralý.

Další důležitou otázkou je, zda je možné jíst nezralé avokádo. Za prvé, takové plody nemají charakteristickou příjemnou chuť a texturu dužiny, obtížně se loupou a oddělují od pecky. Navíc mohou být skutečně zdraví škodlivé. Co ale dělat s nezralým avokádem, když už jste ho koupili? Ve většině případů pomůže čas – jen je potřeba nechat ovoce trochu dozrát. Pokud je avokádo opravdu sklizeno příliš brzy, pak se může začít kazit, než získá požadovanou texturu a chuť. Takže je lepší se držet dál od nezralého ovoce.

READ
Co si dát na obličej, aby vám narostly vlasy?

Jaké odrůdy jsou

Plánujete si koupit avokádo, už víte, jak si vybrat zralé ovoce podle stínu, ale zde může čekat nečekané překvapení, protože odrůdy, stejně jako barvy, mohou být různé. Odrůdy Fuerte, Charvil, Ettinger a Reed zůstávají zelené, i když dosáhnou optimální zralosti. Naproti tomu avokádo Haas se po zrání zbarví do tmavě fialové a dokonce i černé. Odrůda Gwen je jí velmi podobná, ale barva slupky se blíží spíše zelené, i když spíše tmavé. Tmavě zelená slupka je také u vyzrálé odrůdy Bacon. Proto při nákupu nezapomeňte uvést, jaký druh ovoce máte před sebou.

Avokádo: jak ho jíst, jak zvolit způsob krájení

Neexistuje jediný způsob, jak správně oloupat avokádo, vše záleží na tom, kde ho plánujete použít. Nejprve je třeba ovoce dobře umýt a mírně vysušit. Pokud potřebujete úhledné plátky například do salátu nebo předkrmu, můžete je oloupat škrabkou na zeleninu nebo jemně odstranit slupku prsty (z dobře vyzrálého avokáda se slupka velmi snadno sundá), páčením nožem . Předtím lze ovoce rozpůlit nožem nebo nechat celé.

avokádo

Pokud je již nakrájená a potřebujete dužinu na rmutování nebo omáčku, pak je vhodnější vyjmout pecku, pak dužinu vyjmout lžící a půlky slupky jednoduše vyhodit.

Jak uložit

V lednici lze zralé plody dokonale uchovat až 5 dní. Chcete-li zajistit správné skladování avokáda, vložte je do těsného sáčku nebo zabalte do potravinářské fólie a vložte do krabice od ovoce.

Možné je i zmrazení plodu. Lze jej odeslat do mrazáku:

  • Celé – omyjte, osušte a zabalte do potravinářské fólie nebo sáčku.
  • Půlky – nakrájejte, odstraňte kámen, každou polovinu zabalte do fólie.
  • Nakrájené – oloupejte, dužinu nakrájejte na kostičky, pokapejte citronovou šťávou a dejte na plech nebo plech. Po ztuhnutí dužiny ji vložte do těsného sáčku nebo nádoby na zip.
  • Ve formě bramborové kaše – dejte drcenou dužinu do těsně uzavřené nádoby.

Zmrazené ovoce lze skladovat 2 až 6 měsíců.

Jak udělat avokádo zralé a měkké

Pokud narazíte na hustý plod, nemějte obavy. Doma je docela možné tento problém vyřešit. Nejjednodušší způsob skladování je v tomto případě v papírovém sáčku nebo v novinách. Nezralé ovoce stačí zabalit a avokádo umístit na pár dní na teplé místo. Nebo dejte avokádo s jiným ovocem, například banánem. Protřepání ovoce jednou denně a kontrola měkkosti pomůže sledovat proces zrání. Jakmile se kost avokáda klepe a dužina už není příliš hustá, můžete oloupat, nakrájet a jíst.

READ
Jak poznat smrk?

Když potřebujete ovoce rychle připravit ke konzumaci, zahřejte avokádo v troubě předehřáté na 200 stupňů a vypnuté s hliníkovou fólií a ovoce do ní pevně zabalte. Zahřátí v troubě zabere asi 8-10 minut a na stole budete mít měkké avokádo.

To lze provést i v mikrovlnné troubě. Je to stále jednodušší a rychlejší, ale musíte proces pečlivě sledovat. Omyté ovoce dejte na vhodný talíř, proveďte několik hlubokých vpichů, zakryjte plastovým víčkem a avokádo zahřejte v mikrovlnné troubě na 30 sekund. Po kontrole a v případě potřeby dále změkčit.

Pokud jste již avokádo nakrájeli a je příliš husté, pak jej můžete zjemnit vroucí vodou. Vložte dužinu do cedníku a ponořte do hrnce nebo jiné nádoby s horkou vodou na 1 minutu.

Co vařit z avokáda

Zde jsou tři jednoduché recepty z tohoto zdravého a chutného ovoce, které lze připravit za pár minut.

Sendviče

Sendviče s avokádem

Ve spěchu si můžete udělat vydatnou a chutnou svačinku s rybími konzervami.

  • Konzervovaný tuňák – 140 gramů;
  • Avokádo – 1 ks;
  • Chléb – 4-6 plátků;
  • Sůl, pepř, bylinky, citron – podle chuti.

Chléb trochu osušte na pánvi, v toustovači nebo v troubě. Avokádo oloupeme a nakrájíme na tenké plátky. Tuňáka rozmačkejte vidličkou. Citron nakrájejte na plátky. Zeleninu omyjte a osušte. Na chleba položte plátky avokáda, ryby, citron a zeleninu. Podle chuti osolíme a opepříme a podáváme.

Guacamole

Guacamole

K této svačině se hodí měkké a dobře vyzrálé avokádo.

  • Avokádo – 1 ks;
  • Rajčata – 2 ks .;
  • Žárovka – 1/3 ks;
  • Zelení – 1/2 svazku;
  • Sůl, chilli paprička – podle chuti;
  • Citronová šťáva – 1-1.5 polévkové lžíce. l.

Avokádo rozkrojte napůl, odstraňte pecku a vydlabejte dužinu. Rozmačkejte ho vidličkou na pyré. Cibuli očistíme a nakrájíme. Rajčata nakrájíme na co nejmenší kostičky. Vymačkejte citronovou šťávu, nakrájejte zeleninu. Všechny ingredience smícháme, podle chuti přidáme sůl a chilli papričku. Promícháme a podáváme.

Smoothies

Avokádové smoothie

Je to neuvěřitelně zdravá svačina. Dá se podávat jak jako nápoj, tak i jako studená polévka například k odpolední svačině.

  • Avokádo – 1 ks;
  • jablko – 1 ks;
  • Špenát – 1 svazek;
  • Olivový olej – 2 kapky;
  • Med – 1 polévková lžíce. l.;
  • Voda – 1 sklenice (minerální nebo obyčejná).

Špenát omyjeme a osušíme. Jablko zbavíme jádřince a dužinu nakrájíme na malé kostičky. Avokádo rozkrojte napůl, odstraňte pecku a vydlabejte dužinu. Smíchejte všechny ingredience a rozdrťte v mixéru do hladka. Přidejte vodu, med podle chuti a kapku olivového oleje. Ihned podávejte.

Tento materiál je chráněn autorským právem. Kopírování materiálů stránek je povoleno pouze s odkazem na zdroj.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: