Kdo by rozhodně neměl jíst červenou řepu?

Řepa je nepostradatelná pro vinaigrett, boršč a sledě pod kožich. Je to také velmi užitečná zelenina. Obsahuje bór, mangan, železo, napomáhá krvetvorbě, zlepšuje činnost střev. Červená řepa je dobrá pro dobrou funkci jater. Tato kořenová plodina se často doporučuje těm, kteří chtějí zhubnout nebo jen ozdravit svou stravu, protože přes všechny výhody je obsah kalorií v syrové řepě nízký: 40 kcal na 100 g produktu.

Přesto by se řepa neměla jíst ve velkém a pro každého: může také uškodit, zvláště pokud máte nějaká chronická onemocnění.

O tom, jak může řepa škodit a v jakých případech se vyplatí být opatrní a nezneužívat ji, vypráví Michail Kutushov, toxikolog, doktor lékařských věd:

– Nejprve jsem vám chtěl říct víc o tom, proč potřebujete jíst červenou řepu. Jedná se o unikátní zeleninu.

Bór, mangan, železo ve složení řepy aktivují práci hematopoézy a regulují metabolismus. Betain obsažený v kořenové plodině se podílí na tvorbě cholinu, který zlepšuje funkci jater. Mimořádně užitečný je také při zácpě a problémech se střevní flórou. Ve své syrové formě jej lze bezpečně připsat dietním produktům, nutriční hodnota je pouze 40 kcal. Obsahuje obrovské množství stopových prvků, které činí kompozici velmi cennou: draslík, bór, chrom, rubidium, fosfor, hořčík, vápník, zinek, jód, síra, chlor, mangan, sodík, měď, fluor, nikl a železo. Kromě toho je produkt bohatý na vitamíny B, stejně jako C a PP.

Pravidelné používání čerstvého produktu díky antioxidantům odstraňuje toxiny z těla, dobře čistí soli a snižuje hladinu cholesterolu. Kromě toho zelenina pomáhá normalizovat menstruační cyklus, posilovat kosti a klouby, zlepšovat činnost kardiovaskulárního systému, obnovovat jaterní buňky, zlepšovat vidění, zvyšovat výkonnost těla jako celku a zvyšovat energii.

Pozor – chlór

Řepa má však také nevýhody: kvůli velkému množství chlóru ve složení může nadměrná konzumace produktu způsobit podráždění sliznice, mravenčení a bolest v krku. Pokud pocit pálení nezmizí sám od sebe, pak došlo k alergické reakci. Mohou se objevit vyrážky, mohou se objevit otoky dýchacích orgánů, mohou se zvětšit lymfatické uzliny, může se objevit horečka a zimnice.

READ
Jaké květiny přitahují muže?

Nebezpečné kombinace

Je lepší zdržet se oblíbeného salátu všech: řepa s česnekem a majonézou. Nebudu zde mluvit o škodlivosti omáčky, o tom bylo napsáno hodně, ale kombinace řepy a česneku je docela nebezpečná, výrazně zvyšuje zátěž srdce.

Kdo nemůže řepu

Kontraindikacemi jsou tyto stavy: alergie na jasně červené plody, individuální nesnášenlivost, urolitiáza, sklon k pálení žáhy a nadýmání, dále další závažnější onemocnění trávicího traktu (gastritida, syndrom dráždivého tračníku), selhání ledvin a ledvinové kameny, cukrovka , průjem.

Tuto kořenovou zeleninu by také neměli konzumovat lidé trpící hypotenzí, protože může způsobit nekontrolovaný pokles tlaku. Nedoporučuje se ani při osteoporóze, protože pomáhá odstraňovat vápník z těla. Z tohoto důvodu byste přípravek neměli dávat dětem do 3-5 let a ženám v pokročilém věku.

Syrové nebo vařené

Je důležité věnovat pozornost formě, ve které kořenovou plodinu používáte. Syrová a vařená řepa není totéž, jejich užitečné vlastnosti se liší.

V procesu tepelné úpravy většina ovoce a zeleniny ztrácí své vitamíny a prospěšné vlastnosti. Řepa není výjimkou: během procesu vaření se množství vitamínu C, stejně jako B5 a B9 (neuvěřitelně užitečná kyselina listová), sníží téměř na nulu.

Čerstvá řepa má méně kalorií a o něco méně jednoduchých sacharidů, takže pro ty, kteří se starají o svou postavu, je lepší zvolit tuto možnost. A nezapomeňte, že všechny vitamíny jsou uloženy v čerstvé zelenině.

Zachování vitamínů

Pokud potřebujete vařenou řepu, pak abyste co nejvíce zachovali všechny užitečné látky, musíte ji vařit ne déle než čtvrt hodiny, aniž byste odstranili kůži. Poté, co musí být horká voda vypuštěna, nalijte zeleninu studenou vodou a počkejte, až úplně vychladne. Teprve poté lze kůru odstranit.

Pozornost! Samoléčba je nepřijatelná! Při jakýchkoli zdravotních problémech je třeba kontaktovat odborníka.

Červená řepa - RIA Novosti, 1920, 20.01.2023

MOSKVA 20. ledna – RIA Novosti. Červená řepa je všudypřítomná kořenová zelenina, která se hojně využívá při vaření. Jaké jsou její přínosy a škody pro lidský organismus, konkrétní účinky na ženy a muže, v jaké formě je lepší zeleninu konzumovat: vařená nebo syrová, její obsah kalorií a složení, kdy by se neměla konzumovat, rady lékařů – v materiálu RIA Novosti.

READ
Jaké potraviny snižují bílkoviny v krvi?

Již v roce 2000 př. n. l. znali lidé řepu jako jedlou rostlinu a začala se pěstovat asi 1000 XNUMX let př. n. l. Evropané dlouho používali k jídlu pouze řepné natě, zatímco v Asii si uvědomili, že podzemní část je mnohem chutnější, a brzy začala být rostlina široce považována za kořenovou zeleninu. Starověký řecký vědec Theophrastus ve svých spisech o rostlinách napsal, že kořen řepy je sladký, masitý a chutný, takže jej mnoho lidí používalo k jídlu i syrové. Na Rusi pocházejí první zmínky již z XNUMX. století a ve XNUMX. století byla zelenina již tak populární, že se pěstovala i v severních oblastech země.

Zelí na zimu - RIA Novosti, 1920, 30.09.2022

„Řepa, lidově přezdívaná „vrták“, je spolu s mrkví považována za jednu z nejoblíbenějších kořenových zelenin. Zelenina byla vždy ceněna pro své nutriční a léčivé vlastnosti, které dokazovali zakladatelé medicíny Hippokrates a Avicenna,“ říká Daria Utkina, expertka na online agregátor a doručovací službu farmářských produktů „Eat Derevenskoe“.

Složení a kalorie

Serotonin - RIA Novosti, 1920, 07.11.2022

Obecně řepa obsahuje 22 užitečných složek. To vysvětluje jeho blahodárný účinek na tělo.

– Kořenová zelenina je mimořádně bohatá na prospěšné živiny a zaslouží si zvláštní místo ve zdravé výživě. V obsahu jódu tak může řepě konkurovat pouze absolutní rekordman, mořské řasy, a množství železa v ní je o něco menší než v česneku, říká Daria Utkina.

Výhody těla

Červená řepa - RIA Novosti, 1920, 20.01.2023

„Tento produkt má obrovské množství mikroživin, které mu dodávají řadu prospěšných vlastností. Optimální poměr sloučenin draslíku a vápníku v řepě pomáhá normalizovat funkci srdečního svalu a vyrovnat acidobazickou rovnováhu. Přítomnost kyseliny listové stimuluje tvorbu DNA a syntézu nových buněk. Díky vysokému obsahu kobaltových solí a vitamínu B12, zejména v řepné šťávě, produkt podporuje tvorbu červených krvinek, hemoglobinu a stimulaci krvetvorby. Proto je řepa doporučována pro chudokrevnost a lidi trpící chorobami kardiovaskulárního systému,“ říká Vladimir Dolich, vědecký pracovník Mezinárodního výzkumného centra pro hygienu v Saratově, Federálního vědeckého výzkumného centra pro lékařské a preventivní technologie pro řízení rizik veřejného zdraví.

Zelenina a koření

– Je důležité si uvědomit poměrně vysoký obsah jódu nezbytný pro normální fungování štítné žlázy. Řepa je také bohatá na rostlinnou vlákninu, která může snížit hladinu cholesterolu a odstranit volné radikály a toxiny z těla. Díky těmto vlastnostem pravidelná konzumace červené řepy výrazně snižuje riziko vzniku řady chronických neinfekčních onemocnění. Vysoký obsah pektinu v řepě také hraje důležitou roli při stimulaci gastrointestinální motility. Obsah vitaminu podobné aminokyseliny betainu zlepšuje tok žluči, což je také nesmírně důležité pro normální trávení. Poměrně vysoký obsah organických kyselin v řepě (jablečná, šťavelová, citronová) působí baktericidně, pomáhá odstraňovat z těla patogenní mikroflóru, dodává odborník.

READ
Jak správně sbírat rajčata z keře?

„Řepa obsahuje dusičnany, které se v těle přeměňují na oxid dusnatý. Tato sloučenina má relaxační a dilatační účinek na cévy, což pomáhá snižovat krevní tlak. Někteří sportovci jedí červenou řepu a pijí šťávu vyrobenou ze zeleniny během tréninku, aby zlepšili svůj výkon. Glykemický index řepy se pohybuje v průměrném rozmezí 61, s glykemickou náloží 5, což je považováno za velmi nízké. Konzumace této zeleniny tedy nevede k silnému zvýšení krevního cukru,“ poznamenává Kateřina Padolka, nutriční specialistka z laboratoře Hemotest.

Hřebenatky - RIA Novosti, 1920, 09.01.2023

Zelenina je mimořádně užitečná pro ženy v menopauze, protože pomáhá obnovit hormonální hladinu. Používá se také při mastopatii v kombinaci s medem. Řepa pomáhá odstranit periodickou bolest u žen a působí proti anémii.

– Dieta z červené řepy je spolehlivou prevencí prostatitidy v raném věku. Pravidelná konzumace kořenové zeleniny má mimořádně pozitivní vliv na reprodukční funkce, říká Kristina Plotníková.

Škody a kontraindikace

Vařená řepa - RIA Novosti, 1920, 20.01.2023

Přes všechny výhody řepy existuje řada podmínek, za kterých je tento produkt spíše škodlivý. Rozhodně by ji neměli konzumovat osoby s individuální nesnášenlivostí této zeleniny.

Podle Vladimíra Doliče může mít častá konzumace červené řepy nepříznivý vliv na průběh urolitiázy, protože vysoký obsah vápníku v její šťávě podpoří tvorbu oxalátů. Nežádoucí účinky řepy při urolitiáze jsou také způsobeny obsahem kyseliny šťavelové, která ve vysokých koncentracích může nabýt krystalické formy, vyvolávající tvorbu kamenů. Lidé s nízkým krevním tlakem by se měli vyhnout konzumaci této zeleniny, protože jednou z vlastností produktu je vazodilatace.

Osoby s cholelitiázou by také měly omezit konzumaci červené řepy, protože stimulace odtoku žluči může způsobit pohyb kamenů a ucpání žlučových cest. Syrová řepa může působit výrazně dráždivě na sliznici trávicího traktu, a proto je vhodné její konzumaci omezit při onemocněních trávicího ústrojí.

Dívka vytahuje citron z lednice - RIA Novosti, 1920, 08.01.2023/XNUMX/XNUMX

– Na konzumaci řepy při cukrovce se vyvinul velmi kontroverzní názor. Na jedné straně je tento produkt bohatý na cukry, což není pro tuto nemoc v jeho prospěch. Na druhou stranu je důležité pochopit, že nadbytek dalších mikroživin potřebných pro tělo může tuto vlastnost řepy převážit. Navíc obsah kyseliny alfa lipoové za prvé pomáhá snižovat glukózu a za druhé může zvýšit citlivost receptorů na inzulín. Významnou roli hraje také vysoký obsah rostlinné vlákniny, která zpomaluje vstřebávání glukózy, pokračuje odborník.

READ
Je možné zasadit cínie bez sazenic?

„Pokud tvrdím, že řepa je zdravá, nebude to odrážet pravdu. Podle definice neexistuje žádná zdravá nebo škodlivá zelenina. Vždy je potřeba vycházet z původních dat a kontextu. V našem arzenálu máme výživové protokoly, které jsou předepisovány v různých situacích. V jednom protokolu je řepa velmi důležitá a nezbytná, v jiném je však přísně kontraindikována,“ vysvětluje nutriční specialistka Yulia Khodos.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: