Co je zdravé na syrovém zelí?

Odborník na výživu Gilman: 100 gramů zelí obsahuje téměř 50 % denní dávky vitamínu C

Odborník na výživu, gastroenterolog-hepatolog a pediatr řekl Gazeta.Ru o výhodách bílého zelí, jaké způsoby jeho přípravy jsou považovány za nejlepší, v jakém věku mohou být jídla ze zelí zahrnuta do dětské stravy a kdo by měl tento produkt odmítnout.

Jaké jsou výhody bílého zelí pro tělo?

Jak vysvětluje Lisa Gilman, vedoucí nutričního oddělení biomedicínského holdingu Atlas, produkt je bohatý na vitamíny a minerály:

„100 g této rostliny obsahuje téměř 50 % denní dávky vitamínu C a 85 % denní dávky vitamínu K. Zelí je bohaté na vlákninu pro regulaci stolice, vitamín B9, draslík, hořčík a vitamín A.“

Proč je lilek užitečný, od jakého věku může být tento produkt zahrnut do dětské stravy, jak to udělat správně.

Odborník na výživu také vyjmenoval prospěšné chemikálie přítomné v zelí – antioxidanty, včetně cholinu, luteinu a zeaxantinu, a také flavonoidy kaempferol, quercetin a apigenin: „Jsou užitečné v tom, že chrání naše buňky před škodlivými sloučeninami známými jako volné radikály, které může hrát roli v procesu stárnutí, stejně jako při vzniku rakoviny a mnoha dalších nemocí.”

Lisa Gilman poznamenává, že kapusta obsahuje fytosteroly, rostlinné sloučeniny, které snižují hladinu špatného cholesterolu (LDL) blokováním vstřebávání v trávicím traktu. Proto lze zelí, čerstvé i vařené, přidávat do tučných jídel, zejména do masa.

Pro zdraví střev odborník doporučuje věnovat pozornost kysanému zelí:

„Kvašené potraviny bývají skvělé pro podporu imunitního a trávicího systému. Enzymy vznikající během fermentačního procesu usnadňují vstřebávání vitamínů a minerálů. Obsah vlákniny a vody v zelí také pomáhá předcházet zácpě a udržovat zdravý trávicí trakt.

READ
Jak se získává cukr z třtiny?

Kysané zelí produkuje přírodní probiotika, která jsou prospěšná pro komunitu střevních bakterií zvanou mikrobiota.

Tyto bakterie plní v těle mnoho prospěšných funkcí, od štěpení potravy a vlákniny až po regulaci chuti k jídlu a dokonce i produkci některých vitamínů. K posouzení diverzity mikrobioty lze použít speciální test, který by měl být prováděn jednou za 3 měsíce pro sledování dynamiky změn.“

V jaké formě je lepší jíst bílé zelí?

Gastroenteroložka, hepatoložka na klinice SM v Petrohradě Alexandra Yakovleva říká, že jedinečnou vlastností zelí je schopnost udržet velké množství vitamínů i při tepelné úpravě:

„Stejný vitamín C ve většině ovoce a zeleniny se rozkládá při vaření nebo smažení. V zelí se jeho koncentrace při tepelné úpravě dokonce zvyšuje. Takže při absenci kontraindikací můžete zeleninu konzumovat v jakékoli formě.“

Doktorka Yakovleva však doporučuje, aby lidé, kteří chtějí zhubnout, stále dávali přednost čerstvým listům zelí:

„Obsahují speciální kyselinu tartronovou, která zpomaluje proces přeměny sacharidů na tuky. Při tepelném zpracování se tato látka zničí.

Omezení se týká lidí s pankreatitidou – zánětem slinivky břišní. Je pro ně lepší zdržet se syrového zelí a jíst zeleninu vařenou nebo dušenou. Je lepší omezit porci na 100 gramů denně.“

Gastroenterolog-hepatolog poznamenává, že zelí je přirozeným zdrojem vzácného „vitamínu U“ (S-methylmethionin), který chrání střeva. A největší množství vitamínu C obsahuje nať.

„Zelí pomáhá očišťovat tělo od toxinů, pomáhá udržovat činnost trávicího systému a normalizuje hladinu cholesterolu,“ zdůrazňuje lékař výhody kapustových jídel.

V jakém věku může být bílé zelí zavedeno do dětské stravy?

Pediatr, hlavní lékařský poradce ve společnosti Teledoctor24 Maria Mamedova poznamenává, že bílé zelí je zdravý produkt pro dětskou výživu, který obsahuje cenné mikro- a makroprvky.

„Dětem se doporučuje zařadit zelí do jídelníčku v sedmi až osmi měsících, po zavedení květáku, růžičkové kapusty a zeleniny, jako je mrkev, cuketa a dýně.

Jaké jsou výhody rajčat, jak vybrat správnou kvalitní zeleninu, v jakém věku lze rajčata podávat.

Zelí dáváme ve formě pyré – po uvaření a rozemletí v mixéru, aby se dítě nedusilo. Kromě zelí můžete přidat i zeleninu, kterou vaše dítě již zná a udělat zeleninové pyré. Pro starší miminka – od jednoho roku – lze zelné pyré podávat s masem nebo obilovinami (pohanka, rýže). Děti tři nebo čtyři mohou dostat syrové zelí a připravit z něj salát s jablky a okurkami. Zelí je možné také péct a dělat z něj kastrol, polévky, zeleninové guláše,“ doporučuje dětská lékařka.

READ
Jaká hnojiva mají rády hrozny?

Maria Mamedova doporučuje zavést smažené a kysané zelí, stejně jako zelná jídla (boršč, zelné závitky) do dětské stravy nejdříve v šesti letech – když je gastrointestinální trakt připraven trávit takové jídlo.

Kdo by neměl jíst bílé zelí?

Alexandra Yakovleva varuje, že navzdory výhodám produktu jej ne každý může zařadit do své stravy:

„Čerstvé bílé zelí je kontraindikováno u onemocnění trávicího traktu – gastritida, žaludeční a dvanáctníkové vředy, kolitida.

Vysoký obsah vlákniny může tato onemocnění zhoršit, způsobit nadýmání a další zažívací potíže. Čerstvé zelí by se nemělo dávat ani malým dětem: je to pro ně příliš těžké jídlo. Dětem do 3 let by měl být podáván výhradně v dušené formě nebo jako součást polévek a gulášů.“

Jak vybrat správné bílé zelí

Chcete-li koupit kvalitní produkt, gastroenterolog-hepatolog Yakovleva doporučuje prozkoumat jeho vzhled:

„Při výběru zelí byste měli věnovat pozornost stavu vnějších listů a stonků. Neměly by být vysušené nebo zvadlé.

Černé skvrny, značky nebo praskliny mohou naznačovat, že hlávka zelí je napadena houbou, a příliš silné listy na bázi hlávky zelí mohou značit nadbytek dusičnanů.

V ideálním případě by hlávka zelí neměla být ani příliš stará, ani příliš mladá. Staré zelí ztrácí chuť, nezralé zelí obsahuje méně vitamínů a nemá charakteristickou křupavost. Pokud má zelí odříznuté hodně vrchních listů, pak s největší pravděpodobností leží na pultu už dlouho. Stáří zelí můžete „otestovat“ vymačkáním zelí rukama. U kvalitního zelí by se nemělo deformovat.“

Bílé zelí je extrémně běžná zeleninová plodina, která obsahuje mnoho cenných látek, které určují její přínosy pro tělo.

Vitamíny, makro- a mikroelementy, stejně jako antioxidanty ve svém složení zlepšují fungování trávicího, kardiovaskulárního a endokrinního systému; poskytují prevenci zhoubných novotvarů.

10 užitečných vlastností

Níže jsou uvedeny hlavní zdravotní přínosy bílého zelí, které mají vědecký základ.

1. Hodnotné složení

bílé zelí

Bílé zelí je nízkokalorický produkt (asi 24 kalorií na 100 gramů). Na 100 gramů obsahuje tyto živiny:

Název součásti Specifická hmotnost nebo procento denní potřeby
proteiny 1,1 gramů
zažívací vláknina 2,2 gramů
vitamín K 91%
vitamín C 58%
kyselina listová 11%
manganu 7,5%
vitamín B6 6,5%
vápníku 4,3%
draslíku 4,3%
hořčíku 3,2%
READ
Jaké jsou brambory Adretta?

Obsahuje také malé množství vitamínu A, riboflavinu, železa a některých dalších minerálních sloučenin.

Výše popsané makro- a mikroprvky jsou nesmírně důležité pro udržení metabolismu, bezproblémové fungování kardiovaskulárního a trávicího systému, snížení rizika vzniku zhoubných nádorů a udržení imunity.

Bylo prokázáno, že samotný vitamín C posiluje imunitní systém, zabraňuje maligní přeměně buněk a zlepšuje estetické vlastnosti pokožky a vlasů.

2. Inhibice chronického zánětu

Chronický zánět je fyziologický proces, jehož prostřednictvím tělo udržuje metabolismus, opravuje poškozenou tkáň a poskytuje ochranu před vnějšími infekčními agens.

Podle zahraničních vědců je však rozvoj kardiovaskulárních, endokrinních a autoimunitních patologií spojen s chronickým zánětem.

Veškerá brukvovitá zelenina (včetně zelí) obsahuje antioxidační látky, které mohou snížit aktivitu chronického zánětu.

Podle vědců z USA pravidelná konzumace kapustové zeleniny snižuje koncentraci klíčových markerů zánětu v krvi: interleukiny 1, 6, 8; C-reaktivní protein.

Japonští vědci tvrdí, že hlavními účinnými látkami jsou sulforafan a kaempferol (vedoucí v jejich obsahu je červené zelí).

Zelí obsahuje řadu biologicky aktivních látek, které mohou snížit aktivitu chronického zánětu a chránit tělo před patologiemi kardiovaskulárního a endokrinního systému.

3. Protirakovinný účinek

Vitamin C, který je součástí bílého zelí, plní v lidském těle mnoho funkcí, jednou z nich je blokování účinků volných radikálů na buňky, což vede k jejich destrukci nebo zhoubné degeneraci.

Podle odborníků z Číny pravidelná konzumace 100 mg vitamínu C (odpovídá 192 gramům bílého zelí) snižuje pravděpodobnost vzniku rakoviny plic o 7 %.

Kyselina askorbová byla také prokázána jako účinná proti rakovině prostaty u mužů.

Účinek zeleniny se však neomezuje pouze na popsané orgány. Protirakovinný potenciál pravděpodobně ovlivňuje celé tělo.

Samostatně je třeba poznamenat, že červené zelí (ve srovnání s bílým zelím) obsahuje o 30 % více vitamínu C (68 mg oproti 52 mg).

4. Zlepšení trávicího systému

Zelenina je bohatá na vlákninu, která normalizuje stolici: urychluje pohyb stolice ve střevech, zabraňuje procesům hniloby a fermentace a zabraňuje rozvoji zácpy. Podobné informace poskytují i ​​vědci z Číny.

Podle švýcarských vědců má příjem vlákniny příznivý vliv na složení střevní mikroflóry. Bylo prokázáno zvýšení počtu lakto- a bifidobakterií, inhibice růstu a vývoje patogenních a oportunních mikroorganismů.

Prospěšné bakterie navíc syntetizují vitaminy B12 a K2, které regulují srážlivost krve a také řídí procesy syntézy DNA a opravy poškozených tkání.

5. Udržování zdraví srdce a cév

Veškerá kapustová zelenina obsahuje antokyany, což je purpurový pigment. Vedoucí je červené zelí, nicméně tuto látku obsahují i ​​bílé odrůdy, ale v menších objemech.

READ
M posypat třešně?

Zařazení antokyanů do stravy podle amerických vědců snižuje riziko rozvoje všech kardiovaskulárních onemocnění (zejména ischemické choroby srdeční a infarktu myokardu, hypertenze) a také riziko úmrtí na ně.

Bylo prokázáno, že u lidí, kteří pravidelně konzumují potraviny bohaté na antokyany, je mnohem méně pravděpodobné, že budou diagnostikováni akutním koronárním syndromem.

Výzkum z University of East Anglia ukazuje, že antokyany (při každodenní konzumaci) snižují systolický a diastolický krevní tlak o 5–15 %.

Čerstvé zelí obsahuje antokyany, které snižují riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění a také snižují riziko úmrtí na ně.

6. Normalizace hladiny cholesterolu

Zvýšení hladiny cholesterolu a jeho aterogenních frakcí (VLDL, LDL, TGA) je extrémně nebezpečný jev, při kterém se pravděpodobnost tvorby aterosklerotických plátů na stěnách arteriálních cév několikrát zvyšuje.

Mohou v budoucnu vést k trombotickým a tromboembolickým komplikacím a také k rozvoji onemocnění, jako je infarkt myokardu, ischemická choroba srdeční, cévní mozková příhoda.

Bílé zelí obsahuje rostlinnou vlákninu a steroly, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu.

Konzumace 2-10 gramů vlákniny každý den má za následek 6-20% snížení celkového a LDL cholesterolu po 3 týdnech. Jaké informace získali během studie američtí vědci.

Steroly jsou rostlinné sloučeniny, které jsou strukturálně podobné cholesterolu. Vstřebávají se ze střevního lumen a zpomaluje se zpětné vstřebávání vlastního cholesterolu, který byl vyloučen žlučovými cestami. Podle odborníků z Nizozemska už jen 1 gram sterolů snižuje koncentraci LDL o 5 %.

Pravidelná konzumace zelí je spojena s poklesem celkového cholesterolu a LDL v krvi, což poskytuje spolehlivou prevenci aterosklerózy.

7. Snížená hladina cukru v krvi

Výzkum vědců z Číny ukazuje, že konzumace jakékoli kapustové zeleniny má příznivý vliv na glykemický profil.

Zelenina zvyšuje citlivost buněk periferní tkáně (svalů a tuku) na inzulín, což způsobuje zrychlené vstřebávání glukózy buňkami. Dochází také ke zpomalení vstřebávání cukrů z lumen trávicího traktu.

Zařazení kapusty do stravy je účinným způsobem, jak zabránit rozvoji diabetes mellitus II. typu, stejně jako kontrolovat hladinu glukózy v krvi za přítomnosti patologií glykemického profilu (porucha glukózové tolerance, hyperglykémie nalačno, diabetes mellitus).

Zelí snižuje hladinu cukru v krvi, což usnadňuje kontrolu diabetu II. typu a také snižuje riziko vzniku tohoto onemocnění.

READ
Odkud může pocházet molice?

8. Ochrana vypálena

Podle mexické vědecké komunity biologicky aktivní látky obsažené v bílém zelí chrání jaterní buňky před poškozením v důsledku působení mnoha toxických látek a také volných radikálů.

Výrazný hepatoprotektivní účinek je také zaznamenán na pozadí chronické virové hepatitidy (B a C); cirhóza jater se vyvíjí méně často.

9. Výhody zelí pro dívky a ženy

Jakékoli zelí je mimořádně užitečný produkt pro ženské tělo. Pomáhá zlepšovat stav pokožky (zvyšuje elasticitu a hladkost, zpomaluje tvorbu vrásek). Účinek je spojen s velkým množstvím antioxidantů a vitamínu C, který reguluje syntézu kolagenových vláken.

Zelí také snižuje riziko vzniku zhoubných nádorů prsních a děložních buněk.

Kromě toho je zelí v těhotenství nesmírně důležité. Řada vitamínů (zejména kyselina listová), antioxidanty a minerály jsou nezbytné pro správnou tvorbu vnitřních orgánů plodu a snižují pravděpodobnost defektů.

Zelí je pro ženské tělo důležité. Při pravidelném používání se stav pokožky zlepšuje, rakovina je méně častá, těhotenství probíhá příznivě.

10. Hubnutí

Zelí je nízkokalorický produkt. Lze jej konzumovat téměř v jakémkoli množství bez rizika tvorby nových tukových zásob v těle.

Odborníci z Německa tvrdí, že konzumace jakékoli zeleniny bohaté na vodu (zelné listy obsahují přibližně 88-91 % vody) podporuje hubnutí (hlavně díky tukové tkáni).

Neméně důležitou roli hraje vláknina. Potravinová vláknina, jakmile se dostane do žaludku, se výrazně zvětší a způsobí inhibici aktivity center hladu v mozku. Výsledkem je, že člověk během několika příštích hodin sní méně jídla.

Škody a kontraindikace

Navzdory všem léčivým vlastnostem může v některých situacích bílé zelí způsobit poškození člověka. Mezi kontraindikace patří:

  1. Chronická onemocnění trávicího traktu v akutním stadiu. Zelí obsahuje řadu látek, které způsobují podráždění sliznic, což může zhoršit zánět žaludku nebo peptické vředy žaludku a dvanáctníku.
  2. Zvýšená citlivost těla. Pokud je imunitní systém senzibilizován na jakoukoli zeleninu zelí, jíst zelí je přísně zakázáno kvůli vysokému riziku vzniku alergických reakcí.

Zelí je povoleno a dokonce doporučeno pro použití u žen během těhotenství (při absenci kontraindikací popsaných výše). Rostlina obsahuje řadu vitamínů a minerálů, které jsou nezbytné pro správnou tvorbu všech orgánů plodu. Například kyselina listová je zodpovědná za tvorbu nervového systému a je prostředkem prevence defektů neurální trubice.

Stručné odpovědi na otázky

Níže jsou uvedeny odpovědi na nejčastější otázky týkající se použití zelí;

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: