Proč si nemůžeš dát hodně hovězího?

Hovězí maso je maso dospělých krav, býků a volů. Maso mladých zvířat těchto plemen se nazývá telecí.

Hovězí maso je klasifikováno jako červené maso, protože má vysoký obsah železa. Je také cenným zdrojem kvalitních bílkovin, některých vitamínů a minerálních látek.

Podle vědců má hovězí maso důležité prospěšné vlastnosti: poskytuje spolehlivou prevenci anémie z nedostatku železa, ale i řady dalších onemocnění.

Proč je to užitečné – 5 faktů

Níže je 5 nejlepších faktů o výhodách hovězího masa s vědeckým odůvodněním.

1. Obsah důležitých živin

hovězí maso

Hlavním znakem hovězího masa je vysoký obsah bílkovin a cenných tuků. Ve 100 gramech produktu je asi 26 gramů bílkovin a téměř 12 gramů tuku.

Živočišné bílkoviny jsou zdrojem esenciálních aminokyselin nezbytných pro bezproblémový růst a vývoj všech tělesných tkání. Proteinové látky jsou zvláště důležité v obdobích psychického nebo fyzického přetížení, pro rekonvalescenci po těžkých chirurgických zákrocích.

Neméně důležité jsou hovězí tuky. Hladina tuku závisí na mnoha faktorech (úroveň trimování; věk, pohlaví a plemeno zvířete; použité krmivo) a pohybuje se v průměru kolem 5-15 %.

Hovězí maso se skládá převážně z nasycených a mononenasycených tuků a hlavními mastnými kyselinami jsou kyselina stearová, olejová, palmitová a linolová. Popsané tuky jsou podle švýcarských odborníků zdravotně nezávadné.

Klíčové minerály a vitamíny v hovězím mase:

  1. vitamín B Zodpovídá za tvorbu krvinek, podporuje činnost mozku a periferního nervového systému.
  2. Zinek Zajišťuje růst a vývoj všech tkání, reguluje enzymatické procesy.
  3. Selen.Má silný protizánětlivý a antioxidační účinek, podílí se na syntéze hormonů štítné žlázy.
  4. ŽelezoNezbytný pro syntézu hemoglobinu, který dodává kyslík do každé buňky v těle.
  5. Niacin.Snižuje riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění.
  6. vitamín B Podílí se na tvorbě krvinek a metabolických procesech.
  7. Fosfor. Udržuje minerální hustotu kostí, je zodpovědný za harmonický růst všech orgánů.

Hovězí maso navíc obsahuje kreatin (nezbytný pro růst svalů), glutathion (silný antioxidant), cholesterol (který je nedílnou součástí buněčných membrán).

READ
Proč králík bije tlapkou?

Hovězí maso poskytuje lidskému tělu velké množství cenných bílkovin a tuků a také vitamíny a minerály, které jsou pro plnohodnotný život nesmírně důležité.

2. Udržujte svalovou hmotu

Jako každý druh masa je i hovězí maso bohaté na bílkoviny – strukturální prvky všech svalových vláken.

Nedostatečná úroveň příjmu bílkovin (zejména živočišného původu) podle vědců nevyhnutelně vede k atrofii svalových vláken a rozvoji sarkopenie, která se často vyskytuje ve stáří.

Rozvoji tohoto stavu lze ale předejít konzumací dostatku živočišných bílkovin, ryb a mléčných výrobků.

Pravidelná konzumace živočišných bílkovin (včetně hovězího) umožňuje udržovat svalovou hmotu a předcházet sarkopenii.

3. Zvyšte fyzickou výkonnost

Hovězí maso obsahuje karnosin. Britské studie zjistily, že tato látka zvyšuje svalovou výkonnost a má pozitivní vliv na fyzickou aktivitu.

Přípravek dále obsahuje beta-alanin, který podle odborníků z Belgie vede ke zvýšení koncentrace karosinu ve svalové tkáni (cca o 60 % za 7 týdnů).

Dostatečná konzumace živočišného masa pomáhá udržovat karnosin ve svalových vláknech na vysoké úrovni, což nejen zlepšuje sportovní výkon, ale má také pozitivní vliv na růst svalů.

Američtí vědci prokázali, že tato látka také snižuje závažnost pocitů únavy a impotence po nadměrné zátěži.

Zařazení hovězího masa do stravy zajišťuje plné fungování svalů, což vede k jasným sportovním výsledkům a snížení pocitu únavy po fyzické práci.

4. Prevence anémie

Anémie je velmi časté onemocnění, při kterém klesá hladina hemoglobinu a (nebo) červených krvinek v krvi. Výsledkem je, že všechny buňky těla dostávají méně kyslíku.

Nejčastější příčinou anémie je nedostatek železa (v důsledku podvýživy, narušení trávicího systému, chronická ztráta krve během menstruace u žen).

Hovězí maso je podle odborníků z Chilské univerzity bohatým zdrojem hemového železa, které je vysoce stravitelné.

Podle dánských vědců hovězí maso také zvyšuje biologickou dostupnost nehemového železa, které se nachází v rostlinných potravinách. Tato vlastnost je nesmírně důležitá pro komplexní terapii anémie.

Samostatně je třeba poznamenat, že pro účely doplnění nedostatku železa je konzumace masa účinnější než užívání léků. Tento závěr učinili vědci, kteří provedli experiment zahrnující 47 žen.

READ
Co dělat s čerstvým lanýžem?

Pravidelná konzumace masných výrobků (včetně hovězího) je jedním z nejlepších způsobů prevence a dokonce i léčby anémie z nedostatku železa.

5. Zlepšení fungování mozku

Experimentálně bylo prokázáno, že nedostatek železa nepříznivě ovlivňuje stav nervového systému. Tento minerál se podílí na metabolismu na úrovni mozku a podporuje myelinizaci nervových svazků.

Při nedostatečném zařazování železa do stravy u dětí se zpomaluje kognitivní, motorický a sociální vývoj, u dospělých jsou častější atrofické patologie (Alzheimerova nebo Pickova choroba), demence, narušena je emočně-volní sféra.

Zařazení hovězího masa do jídelníčku přispívá k přiměřenému fungování centrálních částí nervového systému a v důsledku toho k prevenci výše uvedených abnormalit.

Pravidelná konzumace masa bohatého na železo je snadným způsobem, jak podpořit činnost mozku a zajistit prevenci mnoha onemocnění tohoto orgánu.

Škodlivé vlastnosti

Hovězí maso, stejně jako jiné druhy masa, je po tisíce let jedním z hlavních zdrojů potravy pro lidi. Má to však i negativní stránky.

Mezi škodlivé účinky hovězího masa patří:

  1. Zvýšené riziko vzniku rakoviny. Nežádoucí účinek se týká pouze smaženého hovězího masa. Při smažení masa vznikají speciální karcinogenní látky, které zvyšují pravděpodobnost maligní přeměny buněk tlustého střeva a konečníku, ale i prostaty (u mužů) a mléčných žláz (u žen).
  2. Dyslipidémie.Je prokázáno, že při konzumaci hovězího masa dochází k poklesu dobrého cholesterolu – HDL, což může vést (při původně vysoké hladině celkového cholesterolu) k tvorbě aterosklerotických plátů na stěnách cév.
  3. rezistence na inzulín. Hovězí maso podle vědců mírně snižuje citlivost periferních tkáňových receptorů na inzulín. Tato okolnost může nepříznivě ovlivnit průběh diabetes mellitus II.
  4. Zvýšené riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění. Některé studie ukazují, že častá konzumace červeného masa může nepříznivě ovlivnit výskyt onemocnění srdce a cév.
  5. Helminthiasis. V hovězím mase může být přítomna tasemnice. Za nepříznivých podmínek pro chov krav nebo nedostatečné tepelné úpravy masa je riziko nákazy vysoké.
  6. Alergické reakce. Častým jevem je senzibilizace organismu na hovězí bílkoviny. Alergické patologie mohou být jakékoli povahy: od jednoduché papulární vyrážky až po anafylaxi.

Hovězí maso tedy není neškodným potravinářským výrobkem. Je nutné vzít v úvahu možné vedlejší účinky a kontraindikace, abyste získali pouze užitek.

READ
Jak sušit čerstvou cibuli?

Aplikace pro vaření

Hovězí maso má “světlou” masovou chuť a lehce mléčnou chuť. Díky těmto organoleptickým vlastnostem je hovězí maso v moderní kuchyni velmi oblíbeným produktem.

Obvykle se maso vaří. Nejčastěji používají smažené, vařené, pečené nebo dušené hovězí maso. Někdy se maso vaří na otevřeném ohni, griluje, udí nebo suší (basturma). Známý je také způsob podávání syrového hovězího masa – carpaccio.

Z hovězího masa jsou výborné klobásy, klobásy, knedlíky, karbanátky a karbanátky.

V ruské kuchyni slouží produkt jako jedna z hlavních surovin pro první chody (polévky a vývary), želé maso. V mnoha zemích světa je mramorované hovězí maso a další druhy steaků široce oceňovány.

Z filé nebo entrecote můžete vyrobit medailonky, kotlety a grilování. Hovězí maso se v posledních letech často používá při přípravě salátů („římský“, „mužský rozmar“).

Hovězí maso se hodí ke všem obilovinám, zelenině a těstovinám, stejně jako dochucovadla, jako je majoránka, tymián, bobkový list, červený nebo černý mletý pepř.

V kulinářském průmyslu lze použít jakékoli části těla krávy:

  • kosti – pro vaření želé masa a past;
  • kostní dřeň – vývary a aspik;
  • játra – paštiky a různé pochutiny, játrová klobása;
  • srdce – smažení v čisté formě, paštiky, saláty;
  • vemeno – vařené (obvykle s mlékem nebo mléčnými výrobky);
  • uši – v čisté vařené formě, pro výrobu tlačenky nebo aspiku (nejčastěji pro krmení domácích zvířat);
  • ocas – vařené a podávané s mrkví (extrémně užitečné pro udržení zdraví pokožky).

Hovězí maso je častou složkou mnoha kuchyní po celém světě. Má příjemnou chuť a vůni, která předurčuje použití tohoto masa v mnoha pokrmech.

Hovězí nebo telecí maso: co je zdravější?

Telecí maso (nebo maso mladých býků) je užitečnější produkt.

Má nízký obsah tuku (lze použít při obezitě, dyslipidémii a vysokém riziku rozvoje kardiovaskulárních onemocnění).

Obsahuje také méně sloučenin, které zvyšují riziko rakoviny a tvorby kyseliny močové v těle.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: