Jak správně jíst rukolu?

listy rukoly

Ahoj všichni! Dnes vám řeknu, proč je rukola zajímavá a jak jíst její krásné listy. Podělím se o osvědčené recepty a dám doporučení pro přípravu chutných a zdravých jídel.

Rukola (Eruca sativa) – výživný, nízkokalorický produkt. Je široce používán ve vaření a lidovém léčitelství. Obsahuje mnoho antioxidantů, které bojují s volnými radikály a zpomalují proces stárnutí.

Jak správně jíst rukolu?

Rostlina je známá již z dob Římské říše. Má bohatou chuť a blahodárné vlastnosti. Rukola se konzumuje syrová, vařená, dušená, pečená.

K jídlu jsou vhodné mladé výhonky a listy. Často se mísí s jinou zeleninou, bylinkami, ovocem a dokonce i bobulemi. Pro stín přidejte ořechy, citrusovou šťávu a za studena lisovaný rostlinný olej.

Pro své štiplavé aroma se listy rukoly používají nejčastěji do salátů. Zelení jsou dobrým doplňkem k masitým pokrmům nebo pečivu.

Rukolu si můžete koupit v supermarketu nebo na trhu. Máme ho k dispozici po celý rok. Jedí se jak velmi mladé listy (světlé, až 5 cm dlouhé), tak i větší. Velké, tmavě zbarvené výhonky někdy chutnají hořce. Aby se zbavili chuti, jsou podrobeny tepelnému zpracování.

Níže uvedu nejúspěšnější recepty, ale nejprve několik obecných doporučení:

  • Kupte si čerstvou, nepovadlou rukolu s rovnoměrně zbarvenými listy bez skvrn a poškození.
  • Spotřebujte do několika dnů po zakoupení. Nenechávejte v lednici dlouho.
  • Rukolu skladujte v suchu, zabalenou v igelitovém sáčku.
  • Nevystavujte listy dlouhodobému zpracování. Přidejte na poslední chvíli, aby produkt neztratil své výhody.

Rukola se hodí ke špenátu, chřestu a mangoldu. Rád ho pošíruji v oleji a používám všude tam, kde se hodí zelenina.

Recepty s rukolou

Listová rukola je dobrá v čerstvé i zpracované formě. Toto je syté, zdravé jídlo. Kombinuje se s řepou, tvarohem, rostlinným olejem a česnekem. Jsou z něj výborné omáčky, které se hodí k masu, špagetám nebo bramborové kaši.

Italové dávají rukolu na pizzu a na jejím základě připravují omáčky na těstoviny. Ve Slovinsku ho házejí do polévek, vaří s bramborami a dávají do sýrových paštik.

Většina kuchařek obsahuje recepty na saláty. Zelené listy jsou kombinovány s hruškami, jahodami, piniovými oříšky, okurkami a cibulí. Možností je mnoho, v kuchyni se hodí téměř cokoliv. Teplé pokrmy s rukolou ale nejsou tak oblíbené.

READ
Jak je husí sádlo dobré pro děti?

Mnoho hospodyňek stále neví, jak rukolu správně jíst, s čím ji míchat a co s ní obecně dělat. Shrnul jsem tedy pár možností, které vyžadují vážnější vaření, než jen „umýt, nakrájet a přidat“ k něčemu jinému.

Horké sendviče s rukolou

horké sendviče

Ráda je dělám k snídani. Abych ušetřil čas, večer uvařím zeleninovou zálivku a ráno dám do pánve chleba s náplní.

Na 2 porce budete potřebovat:

  • čtyři tenké plátky obilného chleba;
  • třešeň – 5 kusů;
  • rukola – polovina malého svazku;
  • stroužky česneku;
  • sůl, pepř, sušená zelenina;
  • maasdam – 4 plátky;
  • máslo na smažení.
  1. Oloupaná cherry rajčata nakrájíme na kousky, osolíme a dáme do hrnce.
  2. Vařte 5-7 minut na vysoké teplotě, aby se odpařila většina tekutiny.
  3. Přidáme omyté nakrájené listy a koření.
  4. Na poslední chvíli vhoďte prolisovaný česnek.
  5. Chléb, předem namazaný z obou stran, dejte na suchou pánev.
  6. Browne, otoč se.
  7. Pomocí vidličky navrch rovnoměrně rozetřeme rajčatovou omáčku.
  8. Položte na něj plátek sýra.
  9. Počkejte, až se rozpustí. Aby to šlo rychleji, pokropte převařenou vodou a ihned přikryjte pokličkou.

Za pár minut budou sendviče hotové. Neznám nikoho, kdo by je neměl rád. Hodí se k ranní kávě, čaji nebo kakau a nabijí vás živostí a energií.

Knedlíky se sýrem a rukolou

knedlíky s rukolou

Jedna z nejlepších možností, vždy to dobře dopadne. Moje knedlíky se prodávají jako rohlíky

Vždy ohromují ochutnávače. Těžko odhadnout, co je uvnitř, ale knedlíky má rád každý (a jak je nemít rád?).

Tajemství je v náplni. Připravuji to takto:

  1. Protřídím svazek rukoly a umyji. Pokud jsou listy velké, roztrhám je rukama na několik kusů podélně. Pokud jsou mladí, nechám to tak, jak to bylo. Je lepší nepoužívat nůž. Existuje názor, že při kontaktu s kovem listy ztrácejí některé ze svých prospěšných vlastností. Pokud vás to nevyděsí, nařežte to staromódním způsobem nožem. Myslím, že se nic zlého nestane.
  2. Beru 200 gramů sýra Adyghe (můj oblíbený!). Jemně to rozdrtím prsty. Není zakázáno používat hrubé struhadlo.
  3. Důkladně promícháme, přidáme špetku soli a papriky.
  4. Těsto ze 2 vajec a mouky tence vyválejte.
  5. Udělám knedlíky a dám je do vroucí vody. Na vaření jim stačí tři nebo čtyři minuty.
  6. Na talíři naliju zakysanou smetanu.
READ
Jaké jsou některé užitečné rostliny?

Pokud zbydou nějaké knedlíky, nevadí. Můžete je jíst druhý den. Smažíme na pánvi do zlatova. Ohřáté jsou ještě lepší než čerstvé.

Rukola s omeletou

omeleta s listy rukoly a sezamovými semínky

Další dobrá volba na snídani nebo večeři. Osloví ty, kteří chtějí shodit přebytečná kila. Jen nejezte tuto omeletu s chlebem.

  1. Do mísy rozklepneme 2 vejce a rozšleháme vidličkou.
  2. Připravené listy lehce vymačkáme, aby pustily šťávu.
  3. Dejte do misky.
  4. Mícháme.
  5. Sůl.
  6. Směs nalijte na rozpálenou pánev.
  7. Navrch rovnoměrně posypte sezamová semínka. To je ta „chuť“, která spolu s rukolou promění obyčejná míchaná vajíčka v umělecké dílo.
  8. Snižte teplotu, přikryjte pokličkou. Obsah musí být zcela vařený. Nepotřebujeme salmonelu.

Toto je základní recept. Mléko není součástí balení. V případě potřeby lze omeletu ozdobit kroužky papriky, rajčat nebo kousky suluguni. Rád do ní také házím hořčičné listy. Mělo by tam být tolik zeleně v objemu jako vajec.

Orzo s rukolou a krevetami

O orzo cereálii je na 100Polezno samostatný článek, který hovoří o jejích výhodách a způsobech přípravy. Velmi zajímavý produkt. I když nejsem příznivcem těstovin, cereálie mi chutnaly.

  • sklenice cereálií,
  • 1,5 lžíce. voda,
  • svazek listů rukoly,
  • 300 g loupaných krevet,
  • 2 polévkové lžíce. l. kukuřičný olej,
  • 0,5 lžic hrubá sůl.
  1. Protřiďte orzo zrna, vložte do cedníku a opláchněte.
  2. Položte na kuchyňskou utěrku a nechte uschnout.
  3. Na pánvi rozehřejte olivový olej.
  4. Nasypte zrna.
  5. Smažíme do zlatohněda.
  6. Nalít vodu.
  7. Osolíme a okořeníme.
  8. Přikryjte pokličkou.
  9. Dusíme do měkka na mírném ohni.
  10. 5 minut před připraveností přidejte listy rukoly a krevety.
  11. Ihned po odstavení z ohně zalijte šťávou z poloviny malého citronu.

Pokud nemáte orzo, použijte špagety nebo rýži. Náhrada nezmění chuť. V poslední verzi dostanete pilaf s mořskými plody. Citron lze nahradit limetkovou šťávou nebo rajčatovou pastou. Jde o to přidat mírnou kyselost.

Na koření použijte petržel, sušený česnek, bazalku. Chuť krevet zdařile doplní mletý zázvor, tymián, kurkuma a červená paprika.

Palačinky s rukolou a cuketou

cuketové palačinky

Ukazují se lehké, velmi něžné a jarní způsobem pozitivní. Je lepší ho jíst, když je horký a horký. Palačinky se nerady ohřívají. Vypracuji misku těsta, dám do lednice a uvařím těsně před podáváním.

READ
Je možné lepit tapety bez základního nátěru?

Někdy to nechávám až na ráno, abych si udělal čerstvou snídani. Pokud těsto není osolené, je dokonale konzervované. A pokud dosolíte, zelenina pustí šťávu.

  • Jedna mladá cuketa (střední velikost).
  • Sklenice kefíru, možná prošlá nebo prošlá, je ještě chutnější.
  • Soda – 0,5 lžičky.
  • Mouka – ¾ šálku.
  • Hromada rukoly.
  • Malá Jalta cibule.
  • Několik snítek kopru – volitelné.
  • Rostlinný olej na smažení.

Vejce nedávám. Pokud bez nich nemůžete žít, přidejte pár. Nebudou zbytečné, ale ani bez nich to není špatné.

  • Smíchejte kefír, mouku, sodu, sůl. Ujistěte se, že nejsou žádné hrudky.
  • Listy nakrájíme a přidáme k zelenině.
  • Nakrájejte cibuli. Čím menší, tím lepší.
  • To samé udělejte s koprem.
  • Omyjte a oloupejte cuketu (nebo to nedělejte, pokud je slupka tenká).
  • Nastrouháme na hrubém struhadle.
  • Spojte s těstem.
  • Vezměte malé porce polévkovou lžící.
  • Vložíme na rozpálenou pánev vymazanou kouskem sádla. Ihned zavřete víko.
  • Smažte na středním plameni z obou stran do zlatova.

Nespěchejte, nechte palačinky trochu vychladnout. Jezte je se zakysanou smetanou, posypte nasekanými bylinkami. Potěšte své blízké lahodným a krásným pokrmem. Je lehce stravitelná a vhodná do diety.

Složení a výhody rukoly

Obsah kalorií ve sto gramech je asi 25 kcal. Díky tomu je rukola zajímavá pro každého, koho trápí kila navíc.

Nutriční hodnoty jsou uvedeny v tabulce. Údaje převzaty z oficiálních webových stránek USDA National Nutrient Database for Standard Reference.

Jméno Množství na 100 g, g % den normy
Proteiny 2,6 2,83
Tuky 0,7 1,03
Sacharidy 2,1 1,49
Dietní vlákna 1,6 8

Sacharidů a tuků tu není mnoho, ale vitamínů a minerálů je hodně.

Jméno Obsah ve 100 g, mg % norm
Beta karoten 1,4 28,5
B2 0,086 4,8
B5 0,44 8,7
B6 0,073 3,7
B9 9,7 24,3
C 15 16,7
E 0,43 2,9
K 10,9 90,5
Draslík 369 14,8
Vápník 160 16
Hořčík 47 11,8
Železo 1,46 8,1
Měď 7,6 7,6

Rukola je bohatá na nasycené, mononenasycené a polynenasycené mastné kyseliny. Obsahuje hodně omega-3 (100 gramů je téměř pětina denní potřeby). Díky tomu je rostlina cenným produktem pro posílení srdce a krevních cév, chrání buňky před zničením.

READ
Jak správně jíst krémovou polévku?

Rukola je užitečná zejména pro ženy. PUFA pomáhají bojovat proti únavě, zlepšují emoční pohodu a potlačují záněty.

Chrání srdce

Rukola zajišťuje přísun základních prvků, které jsou nezbytné pro správnou činnost srdce. Draslík a hořčík pomáhají kontrolovat srdeční frekvenci a chrání před hypertenzí. Dietní vláknina odstraňuje toxiny a přebytečný cholesterol.

Zlepšuje zrak

Listy rukoly jsou cenným zdrojem ochranných karotenoidních antioxidantů: beta-karotenu, luteinu, zeaxantinu. Sloučeniny zabraňují makulární degeneraci. To je jedna z hlavních příčin ztráty zraku u starších lidí. Látky také chrání sítnici a rohovku před ultrafialovým zářením a dalšími nepříznivými vlivy.

Posiluje kosti

Hromada čerstvých listů poskytuje denní dávku vitamínu K, který je nezbytný pro zdraví kostí. Pro prevenci zlomenin je neméně důležitý než vápník nebo vitamin D. Fylochinon zabraňuje hromadění Ca v orgánech a cévách a směřuje ho do kostí.

Pomáhá redukovat váhu

Rukola je bohatá na antioxidanty a nemá téměř žádné kalorie. Jedná se o výživné jídlo, které aktivuje metabolismus a udržuje vás štíhlou. Na bocích neukládá centimetry navíc. Pro ty, kteří hubnou, je to skutečná superpotravina!

Listová zelenina je plná dietní vlákniny, která udržuje pocit plnosti a nevyvolává přejídání. Nasycují tělo užitečnými látkami a dodávají energii.

Zlepšuje trávení

Rukola je cenná zásaditá potravina. Pomáhá obnovit pH v těle. To vede k posílení imunity a zdravému trávení. Pravidelná konzumace potravin bohatých na vlákninu ulevuje od zácpy a zlepšuje stav střevní sliznice a dalších orgánů trávicí soustavy.

Doufám, že jsem vás přesvědčil. Když budete v obchodě, nevyhýbejte se krajkovým listům. Snadno se připravují a chuť a výhody jsou bezkonkurenční. Řekl jsem vám, proč je rukola dobrá a jak tuto nejcennější zeleninu jíst.. Přeji úspěch a dobrou chuť!

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: