Kolik rozinek můžete sníst denně?

Rozinky jsou přírodní hrozny sušené na slunci nebo v sušičkách. I když nepatříte mezi velké fanoušky sušeného ovoce, s rozinkami se v tvarohové hmotě, pečivu a velikonočním koláči stále setkáte. Rozinky mají spoustu výhod, které stojí za to se o nich dozvědět, a ukazuje se, že jsou zdravější než čerstvé hrozny.

Oblíbené rozinky se zdravotními benefity

Rozinky mají vysokou nutriční hodnotu. Toto sušené ovoce je zdrojem vlákniny, železa a vápníku. Vysokokalorické sacharidové rozinky poskytují okamžitý přísun energie a také dodávají tělu antioxidanty.

Rozinky léčí chudokrevnost, zlepšují vidění, posilují kosti, zlepšují imunitu, vyrovnávají hladinu kyselosti a díky vláknině dlouhodobě zaženou hlad. Vysoký obsah draslíku a hořčíku v rozinkách pomáhá tělu vylučovat toxiny. Draslík také pomáhá snižovat vysoký krevní tlak a zlepšuje kvalitu cév.

Většina odborníků na výživu doporučuje jíst ne více než 30 g rozinek denně.

Mýty o rozinkách – potvrzené nebo vyvrácené

Mýtus 1. Zlaté rozinky jsou lepší než černé

Mnozí věří, že zlaté rozinky (kishmish) jsou mnohem lepší než jejich tmavý, téměř modročerný protějšek, který se nazývá „korintské rozinky“ nebo „skořice“. Ano, sultánky chutnají lépe, protože mají dobré ovocné tóny. Bývá měkčí a baculatější. Chcete-li získat nejlepší chuť zlatých rozinek, pokapejte je vinným nebo jablečným octem a nechte 15–20 minut. Nasládlá chuť sušeného ovoce doplní saláty, cereálie, omáčky a omáčky, které se hodí k pečenému lososu/pstruhu, smažené tresce nebo květáku.

Po zdravotní stránce toho zlaté rozinky obsahují více flavonoidy, které mu dodávají barvu a mají antioxidační vlastnosti. Jinak jsou sultánky a rybíz svými blahodárnými vlastnostmi téměř totožné. Pokud má zlato více vlákniny, černá má více bílkovin. Pokud jde o kalorie, jsou téměř stejné: 100 g sultánek obsahuje 281 kcal a skořice – 290 kcal.

Mýtus 2. Opilé rozinky pomáhají při artritidě

Nepodložené tvrzení. Předpokládá se, že sultánky namočené v ginu mohou zmírnit bolest při artritidě. Zastánci opilých rozinek tvrdí, že snižují bolest, ztuhlost a otoky. Předpokládá se, že lidé se o takovém přírodním léku poprvé dozvěděli v 1990. letech ve Spojených státech, když se o něm během jednoho ze svých pořadů zmínil tehdy populární rozhlasový moderátor. Pak sláva sultánů nasáklých rumem překročila oceán a na našem kontinentu se o tom začalo mluvit.

READ
Jakou cibuli zasadit do skleníku na zelení?

Co na to říká věda? Ona mlčí. Nebyly provedeny žádné studie o účinnosti konzumace rozinek namočených v ginu na artritidu.

Mýtus 3. Rozinky vám pomohou spát

Je to pravda. Sušené hrozny obsahují přírodní melatonin – hormon produkovaný naším tělem. Reguluje cyklus spánku a bdění.

Mýtus 4. Rozinky pomáhají zvýšit mužskou sílu

Je to pravda. Rozinky mají pověst afrodiziaka. Obsahuje aminokyselinu arginin, která zlepšuje pohyblivost spermií a léčí erektilní dysfunkci (impotenci). Sušené ovoce navíc díky vysokému obsahu kalorií dodává energii, která je v posteli tak důležitá.

Mýtus 5. Rozinky nemají žádné kontraindikace

Není pravda. Jíst příliš mnoho rozinek zvyšuje rozpustnou vlákninu. Může způsobit gastrointestinální potíže, křeče, plynatost a nadýmání. U některých lidí se může dokonce objevit průjem. Na druhou stranu jsou rozinky dobrým lékem na zácpu.

Indičtí lékaři radí nejíst toto sušené ovoce v horkém počasí. V létě je podle jejich názoru nutné dále snížit spotřebu mandlí, kešu a vlašských ořechů. Důvod je prostý: rozinky a ořechy produkují v těle velké množství tepla, které může přesáhnout to, co vám vyhovuje. Teplo z rozinek je samozřejmě nižší než horko z feferonek, ale o přenosu tepla v létě není třeba vtipkovat.

Mýtus 6. Rozinky nemůžete jíst, pokud máte cukrovku.

Není pravda. Můžete jíst rozinky, pokud máte cukrovku, jako je typ 2. To samozřejmě neznamená, že je musíte jíst často a hodně, ale studie prokázaly, že sušené hrozny snižují hladinu glukózy v krvi. Navíc, jak bylo zmíněno výše, rozinky hladce snižují krevní tlak, což je také důležité pro cukrovku.

Mýtus 7. Rozinky namočené přes noc jsou lepší než sušené sušené ovoce.

Je to pravda. Namáčení rozinek je zdravější alternativou k běžným suchým rozinkám. Okamžitě získáte „2 v 1“, tedy měkké rozinky a zdravý nápoj, „rozinkovou vodu“. Pro jeho přípravu stačí rozinky namočit přes noc do pitné vody pokojové teploty a poté přecedit. Rozinková voda zlepšuje trávení, odstraňuje toxiny a podporuje zdraví ledvin, naplňuje tělo další dávkou živin a antioxidantů a bojuje proti kožním problémům (vředy a podráždění).

Pro přípravu rozinkové vody doporučuje přední indický lékařský portál namočit 150 g rozinek do 400 ml čisté pitné vody. Směs nechte 6-8 hodin, sceďte a tekutinu vypijte na lačný žaludek.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: