Kdo si nedá okurku?

Огурцы tak milované a oblíbené, že se mohou stát i zdrojem inspirace! George Stephenson (ten, kdo vynalezl parní lokomotivu) také vynalezl takzvanou „okurkovou sklenici“ – skleněný trubicový válec, který nasadil na plody okurek, a ty byly rovné a úhledné. Zahrádkáři také preferují krásné a stejné okurky a ty si kuchaři většinou vybírají na konzervaci. Zelenina je stejně velká a zavařená rovnoměrně.

Popis produktu

okurka – nejméně kalorická a nejvodnější ze zeleniny, protože se skládá z 94-96% vody. Okurka obecná (setá) patří spolu s melounem, melounem a dýní do čeledi tykvovitých (Cucurbitaceae).

Rostlina okurek je vinná réva, která zakořeňuje v zemi a vyrůstá do mřížoví nebo jiných podpůrných struktur, obalujících tenké, spirálovité úponky kolem podpěr. Zeleninu lze dokonce pěstovat v prostředí bez půdy pomocí hydroponie. Od zasetí semen okurek po sklizeň plodů to obvykle trvá jen 12 týdnů!

Listy rostliny jsou velké a nad plody tvoří baldachýn. Samotné okurky mají obvykle válcovitý – podlouhlý se špičatými konci – tvar. Mohou dosáhnout délky 62 centimetrů a průměru až 10 centimetrů.

Slovo okurka vytvořený sufixálním způsobem z přejatého slova z řečtiny, ve kterém agouros znamenalo „nezralé“ nebo „nezralé“. Říká to slovník lingvisty Maxe Vasmera “Tato zelenina, konzumovaná nezralá, je záměrně v kontrastu s melounem, který se jí zralý.”

Pěstované okurky se objevily v horkých zemích východu – Indii a Číně – před více než 6 tisíci lety. A v Evropě se tato zelenina objevila díky Britům, kteří přivezli semena okurky ze Západní Indie. Baron Sigismund von Herberstein, diplomat Svaté říše římské, poprvé informoval o okurkách v Rusku ve svých poznámkách o cestě do Muscova. Stalo se tak v roce 1528.

V současné době světu v pěstování okurek dominují Čína, Turecko a Rusko, následované Íránem a Mexikem.

Hlavní sezóna mletých okurek v Rusku trvá od června do srpna až září. Pokud nepěstujete okurky sami, pak je čas jít na trh koupit okurky. Skleníkové okurky jsou v obchodech k dostání po celý rok.

Druhy a odrůdy

Odrůdy okurek se mohou navzájem velmi lišit: mohou být krátké a dlouhé, kulaté a protáhlé, hladké a bradavičnaté.

Začněme vzácnějšími kulatými okurkami. Jedná se o různé malé a lehké okurky. Existují odrůdy a hybridy s bílou, zelenou a dokonce nahnědlou barvou, například křišťálové jablko a okurka-citron. citronová okurka Chutná, právě když zežloutne. Má se za to, že jeho chuť je „ušlechtilejší“ a nasládlá ve srovnání s obvyklými okurkami.

READ
Jak správně pít slivovici?

Čínská okurka U nás se proslavili nedávno, ale už mají mnoho fanoušků. Navzdory svému exotickému vzhledu jsou nenáročné a jejich plody se vyznačují neobvyklou kombinací vlastností. Jejich dužina je křehká, ale zároveň pružná a křupavá a tyto vlastnosti si zachovává i při nakládání. Vynikající volba pro nakládání plátků a konzervování salátů, ačkoli mnoho lidí má rádo čínské okurky čerstvé.

Dlouhoplodé okurky používá se čerstvý – do salátů a plátků. Nejběžnější jsou s tmavou, tvrdou a hladkou kůží. Dobře se skladují, ale před použitím je třeba je oloupat. Existují odrůdy s tuberkulami nebo rýhami na povrchu a jemnou kůží. Jsou zcela jedlé, ale nevydrží dlouho.

Hladký krátkoplodé okurky nebo okurky v „asijské košili“ jsou ideální do salátů. Většina odrůd má výrazné aroma a příjemnou chuť, což lze ocenit v čerstvém stavu.

Hladké krátké okurky

Nejoblíbenější v Rusku jsou okurky v „ruské košili“. Dodávají se v hrudkovitých bělotrnných okurkách – univerzálně používaných (konzumované čerstvé a lehce nasolené) a hrudkovitých černotrnných okurkách. Posledně jmenované jsou ideální pro moření. Jejich nerovná pokožka má díky četným hlízám velký povrch a dokonale pohlcuje aroma solného roztoku a koření, zvláště pokud je docela jemná a tenká.

Krátké černotrnné a bílotrnné tuberkulózní okurky

Kromě asijské a ruské „košile“ se některé okurky předvádějí také v německém oblečení (myší kůže). Jemně hlíznaté okurky se vyznačují jemnou, ale elastickou dužinou. Jedná se o nejuniverzálnější druh okurky, vhodný pro čerstvou konzumaci, nakládání a nakládání. Pokud chcete uchovat malé okurky – okurky (do 10 centimetrů dlouhé), k tomu se nejlépe hodí okurky v „německé košili“.

Jemně hlíznaté okurky v „německé košili“

Více informací o hybridech a odrůdách okurek viz zde.

Existují dokonce okurková „apelační“ města, která jsou již dlouho známá svými tradicemi pěstování a kulinářského zpracování okurek – Lukhovitsy и Istobensk v Rusku, Nizhyn na Ukrajině (nežinské okurky byly kdysi dodávány na císařský stůl), Znojmo v České republice. V Nižyni a Istobensku jsou ceněny právě jedinečné místní odrůdy. Dodejme, že v Lukhovitsy, Istobinsku a Nezhinu jsou vtipné pomníky okurky a v Suzdalu a Istobinsku se každoročně v červenci konají Festivaly okurky.

Složení, nutriční hodnota, KBJU a míra spotřeby

Okurky mají nízký obsah kalorií a vysoký obsah vody, což z nich dělá skvělou volbu pro hydrataci. Kromě toho okurky obsahují vitamíny a minerály, včetně vitamínu K, vitamínu C, draslíku a hořčíku.

100 gramů čerstvých okurek (v závislosti na odrůdě) obsahuje:

Konzumace okurek závisí na individuálních potřebách a dietních preferencích. Obecně je denní spotřeba 1-2 střední okurky denně.

Jak si vybrat a určit kvalitu produktu

Čerstvá dobrá okurka – elastický a pevný, při stlačení na něm nezůstávají žádné promáčkliny a zelenina se nedeformuje. Měla by být pevná v oblasti stonku a její pupínky by měly být husté (pokud se lámou nebo jsou měkké na dotek, okurka může být přezrálá nebo ležela na pultu příliš dlouho)

READ
K čemu je Calypso?

Kůra okurek může být téměř hladká, s pupínky nebo „hroty“. Předpokládá se, že okurky s pupínky a tmavými „hroty“ na nich jsou ideální pro konzervování. Tato zelenina bude křupavá a středně tuhá. Pokud jsou malé ostny bílé, okurky prakticky nebudou křupat, čerstvé ani po nakládání.

Pro konzervování je lepší zvolit okurky se zelenou slupkou a malou velikostí.

Bez ohledu na odrůdu a použití musí být okurka vhodná ke konzumaci pevná, bez známek měknutí nebo změny barvy. Zelenina by měla být tmavě zelená bez žlutých skvrn, které se objevují při dozrávání okurek.

Jak uložit

Okurka je citlivá na teplotu: je příliš horká a mění se v kaši; příliš chladno a scvrkne se.

Celé okurky při pokojové teplotě na stole „přežijí“ maximálně týden, pokud je budete držet mimo přímé sluneční světlo.

Nakrájené okurky vydrží v lednici jen pár dní, ale celé okurky vydrží v lednici až 7-10 dní.

Při vaření nakrájejte z celé okurky pouze to, co potřebujete, abyste zachovali nejčerstvější verzi produktu. Je snazší zavařit půlku okurky než nakrájenou okurku. Pro uložení poloviny okurky jednoduše zabalte odříznutý konec do plastové fólie. Chcete-li uložit nakrájenou okurku, vložte vlhkou papírovou utěrku do vzduchotěsné nádoby. Poté plátky okurky položte na papírovou utěrku a přikryjte pokličkou. Nádobu uložte do přední části chladničky a plátky okurky snězte do 2-3 dnů.

TIPY: Okurky vydrží déle čerstvé, pokud je uchováte na chladném a suchém místě. Papírová nebo látková utěrka absorbuje přebytečnou vlhkost uvolněnou zeleninou. Ale nezmrazujte okurky v lednici! Aby zelenina nepřechladla, ukládejte okurky na dvířka lednice – nejteplejší místo v této nezbytné kuchyňské lince. Některé druhy ovoce a zeleniny (banány a rajčata) produkují plyn ethylen. Urychlí to kažení okurek – držte tyto produkty od sebe.

Okurky lze skladovat v mrazáku až 7-8 měsíců. Pro konzervaci zeleniny umístěte plátky okurky (oloupané nebo neloupané) do plastového sáčku Ziploc nebo vzduchotěsné nádoby, aby nedošlo k popálení mrazem. Rozmražené okurky jsou nejlepší do koktejlů, koktejlysorbety a polévky kvůli změně textury a chuti, ke které dochází po rozmrazení.

Jak se připravit

Okurky se tradičně používají do salátů, stejně jako marinovaná, lehce osolená и osolené. Čerstvé, nakládané a nakládané okurky se používají k výrobě slaných přesnídávek, lehkých polévek a jemných omáček.

READ
Jaké jsou výhody suchého šatníku?

Okurka je skvělý doplněk gaspačo, který se nyní připravuje dokonce zcela bez rajčat, například pouze okurky a hrozny. Ať tak či onak, gazpacho vydrží v chladničce několik dní a je jedním z nejlepších jídel na ochlazení v horkém letním dni. Nezapomeňme na tarator – letní studená polévka, oblíbená v Bulharsku a Makedonii. Jeho hlavními složkami jsou neslazený tučný jogurt („kiselo mlyako“), okurky, česnek, vlašské ořechy, kopr, rostlinný olej (nejčastěji olivový), voda, sůl a koření.

Okurky jsou dobrým společníkem do všech druhů dresinků a omáček. Vyzkoušejte toto k obědu nebo večeři: nakrájené okurky pokapané sezamovým olejem, sójovou omáčkou, limetkou, chilli vločkami a nasekaným čerstvým koriandrem. Podávejte toto jídlo s hnědou rýží a sázeným vejcem jako rychlé jídlo inspirované Asií.

TIP: Přebytečná vlhkost v salátech jen zřídka někoho potěší, proto odstraňte přebytečnou vlhkost z okurek. K tomu zeleninu podélně rozpůlte, odstraňte semínka (pokud je to nutné) a posypte solí. Vložte do cedníku umístěného nad miskou. Po chvíli okurky rychle opláchněte. Poté velmi jemně vymačkejte přebytečnou šťávu.

Podle tradic čínské a některých dalších asijských kuchyní se okurky často smaží. Jakýkoli produkt, a okurky nejsou výjimkou, se často připravuje pomocí technologie stir-fry. Jedná se o metodu rychlého orestování nakrájených kousků masa, ryb, mořských plodů a zeleniny v hluboké pánvi na rozpáleném oleji. Nepostradatelnou podmínkou takového vaření ve woku je neustálé míchání. Smažené okurky jsou podobné smaženým cuketám, ale mají více kyselosti. Okurky ztrácejí křupavost, jsou hedvábné a jemné, s lehkou smaženou kůrkou.

Zkuste proměnit okurky v povzbuzující nápoj smícháním okurek a čerstvých zahradních bylinek v mixéru. Přidejte trochu čerstvého zázvoru, limetky a dochuťte cukrovým sirupem.

Kombinace s jinými produkty

Okurky jsou přeborníky mezi zeleninou z hlediska kompatibility s ostatními produkty.

Společnost okurek milují i ​​bylinky, ořechy a koření. Mezi nimi stojí za zmínku mandle, makadamie, piniové oříšky, pistácie, kapary, olivy, bazalka, kerblík, koriandr, kopr, mátou, oregano, petržel, šalvěj, estragon, tymián, kmín/kmín, paprika a sezam.

Živočišné bílkoviny, které se dobře hodí k okurkám, jsou: hovězí, vepřové, kuřecí, kachní, krůtí, krůtí, krab a losos. Sýry: kozí a smetanový/tvaroh.

Produkt v kuchyních světa

Salát z nalámané okurky, také známý jako Pai Huang Gua – oblíbená čínská příloha. V tomto pokrmu se osvěžující křupání okurek dobře hodí k lahodné směsi pikantního česneku, voňavého sezamového oleje a dresinku z bílého vinného octa a sójové omáčky.

Proč mlátit okurky? Jedná se o klasickou čínskou techniku. Když okurka je zlomenáTo uvolní přirozenou sladkost zeleniny, dodá salátu texturu a v konečném důsledku vytvoří více míst pro prosáknutí zálivky, čímž se zvýrazní chuť a vůně konečného pokrmu. Čínští kuchaři doporučují používat běžné (ne salátové) okurky.

READ
Jak voní anýzový esenciální olej?

Nastrouhané okurky jsou skvělým doplňkem dušeného bůčku, pečené kachny, nudlových polévek, hranolků, grilovaného masa a grilovaného masa.

Výhody a ublížení

Dobrý obsah vlákniny a antioxidantů v okurkách pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi a snižuje riziko komplikací diabetu. Kromě toho mají okurky nízký glykemický index (15).

organická hmota cucurbitacin, který dodává okurkám hořkou chuť, podporuje zdravou činnost jater a správné trávení. Díky němu má zelenina vynikající čistící vlastnosti, které aktivně odvádějí z těla nahromaděné toxiny.

Okurky obsahují vápník, což znamená, že pomáhají posilovat kosti a snižují riziko onemocnění souvisejících s kostmi. Vitamin K také podporuje vstřebávání vápníku, tvorbu kostí a prevenci osteoporóza.

Okurky obsahují také vitamíny skupiny B, které uklidňují a uvolňují nervový systém, snižují stres a úzkost.

Dva silné antioxidanty okurky, kyselina askorbová a kyselina kávová, pomáhají redukovat otoky kolem očí.

Chladivý účinek okurky může zmírnit spálení od slunce. Promíchejte pyré a naneste na sluncem poškozenou pokožku.

Okurky jsou plné vody, která pomáhá hydratovat pokožku hlavy, čímž posiluje vlasové folikuly, snižuje vypadávání vlasů a dodává vlasům lesk. Obsahují také křemík, sůl, síru a draslík, což jsou životně důležité minerály pro růst vlasů.

Fytochemikálie v okurce bojují s mikroorganismy v ústech a snižují nepříjemný zápach. Říká se, že plátek okurky přitisknutý na 30 sekund ke střeše úst může zabít bakterie a osvěžit váš dech.

Dieta

Okurková dieta existuje. Jeho ideologové a následovníci tvrdí, že vám může pomoci zhubnout až asi 7 kg za 7-14 dní. Při této dietě se doporučuje nahradit většinu potravin okurkami a také minimalizovat ostatní druhy ovoce a zeleniny. Okurková dieta umožňuje použití určitých potravin bohatých na živočišné a rostlinné bílkoviny, jako jsou vejce, kuřecí maso, ryby, ořechy, olivový nebo lněný olej.

Základní teorií této diety je, že protože okurky mají nízký obsah kalorií, člověk jich může sníst, kolik chce, a stále zůstává v kalorickém deficitu, což znamená, že nepřibere.

Odborníci na výživu věří, že okurková dieta je jako neuspořádané přestrojení. Strategie konzumace nízkokalorických potravin (okurky, celer a salát) je běžná u lidí s poruchami příjmu potravy. Příliš často vede k podrážděnosti, náladovosti, únavě až depresím. Navíc, když dojde k vážnému omezení stravy, většina ztracené hmotnosti se skládá z vody a glykogen (polysacharid nebo dlouhý řetězec sacharidů uložených tělem v játrech a svalech). Právě úbytek glykogenu a ztráta vody „posouvá“ čísla na stupnici dolů. Jakmile se ale vrátí normální výživa, s největší pravděpodobností se vrátí i shozená kila.

DŮLEŽITÉ! Okurková dieta je nízkokalorická a s největší pravděpodobností povede k hubnutí, ale pouze krátkodobému! Většina lidí po absolvování této výživové praxe znovu nabere ztracenou váhu.

READ
Co je lepší pro zahradní záhony: rašelina nebo černozem?

5 zajímavostí o produktu

1. Divoké okurky, spolu s kapary, fíky, hrozny a medem, jsou zmíněny v Gilgamešovi, jednom z nejstarších dochovaných literárních děl, pocházejících z doby kolem roku 3000 před naším letopočtem. O divokém předchůdci dnešních okurek se zmiňuje i Bible a starozákonní kniha proroka Izajáše.

2. V 700. století našeho letopočtu byla okurka oblíbeným pokrmem římského císaře Tiberia, který pro ně nařídil postavit skleníky. O XNUMX let později středověký císař Karel Veliký trval na tom, aby byla okurka vysazena ve všech zahradách jeho mnoha panství.

3. Kryštof Kolumbus údajně přivezl semena okurek z Kanárských ostrovů do Španělska během jedné ze svých plaveb koncem 1400. století.

4. Od XNUMX. do XNUMX. století vzbuzovaly okurky mezi Brity nedůvěru. Říkali jí „kravská okurka“ kvůli její silné, hořké slupce a skutečnosti, že zelenina způsobovala žaludeční nevolnosti. Podle Britů toho byly hodny pouze krávy.

5. Okurka, okrasná listnatá rostlina, roste v Severní Americe. Patří do čeledi Magnolia a je pojmenována podle plodů, které v nezralém stavu připomínají okurky.

Znalecký posudek

Georgy Surenyan , specialista na úpravu životního stylu a nelékové wellness, specialista na ericksonovskou terapii, certifikovaný kouč European Coach Accociation, člen Mezinárodní asociace preventivní pedagogické medicíny:

Okurky obsahují antioxidanty jako např Cucurbitacin a flavonoidypomáhá chránit buňky před poškozením volnými radikály.

Nejlepší je jíst okurky čerstvé, aby si zachovaly živiny. Lidem s problémy s ledvinami nebo lidem na speciální dietě však může být doporučeno omezit konzumaci okurek kvůli jejich diuretickým vlastnostem. Navíc na okurky můžete být alergičtí!

Nakládané okurky jsou dobré pro zdraví gastrointestinálního traktu, protože jsou zdrojem probiotik. Během fermentačního procesu vzniká kyselina mléčná, která také zvyšuje prospěšné bakterie v těle a udržuje zdraví střev. Nakládané okurky jsou užitečné při zácpě a jsou kontraindikovány při průjmu. Okurky by se ale neměly jíst nekontrolovaně. Nakládané okurky mají vysoký obsah sodíku, což může negativně ovlivnit váš krevní tlak a rovnováhu tekutin. Nakládané okurky mohou být škodlivé pro lidi s onemocněním gastrointestinálního traktu a urogenitálního systému.

Při nakládání se kromě soli používá ocet nebo kyselina citronová, takže nakládané okurky mají méně sodíku. Hlavním přínosem octa je posílení metabolických procesů, což podporuje spalování tuků. Ale lidem s gastrointestinálními onemocněními (gastritida, pankreatitida, cholecystitida, žaludeční vředy) a cystitida se nedoporučuje konzumovat produkty obsahující ocet. Marináda také ničí zubní sklovinu, proto si po nakládaných okurkách raději vyplachujte ústa vodou nebo si vyčistěte zuby. Myslím, že nakládané okurky, jsou-li všechny ostatní věci stejné, jsou nejméně vhodné.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: