Jaké jsou výhody žampionů pro hubnutí?

Žampiony jsou jednou z nejoblíbenějších a cenově dostupných hub v Rusku a ve světě. Například 70 % u nás vyprodukovaných hub tvoří žampiony. Jak užitečný je tento produkt a jak si v obchodě vybrat ten správný?

První zmínky o komerčním pěstování žampionů se nacházejí již v 20. století. Typ, který se dnes používá v potravinářském průmyslu, se objevil ve XNUMX. letech dvacátého století. Tyto houby rostou na kompostované půdě mezi mnoha dalšími druhy. Dnes je to jedna z nejoblíbenějších hub na světě.

Po celém světě je žampion známý pod různými názvy: houba obyčejná, pěstovaná nebo stolní. Když je nezralá nebo hnědá, může být známá jako švýcarská hnědá houba nebo římská hnědá houba, portobello, cremini houba nebo kaštanová houba.

Většina průmyslových hub na světě se vyrábí v Číně. Do první pětky patří také Itálie, USA, Nizozemsko a Polsko. Ta je hlavním dodavatelem hub ze zahraničí pro Rusko. V naší zemi se houby produkují hlavně v oblasti Moskvy a Kurska a také na území Krasnodar.

Nutriční hodnota žampionů

Žampiony jsou nízkokalorické, ale obsahují mnoho užitečných látek pro tělo. 100 gramů těchto hub (v závislosti na odrůdě a stupni zralosti) obsahuje:

sacharidy: 0,1-3 gramy;

vláknina: 1-2,6 gramů;

bílkoviny: 3-5 gramů;

Houby, které se pěstují pod ultrafialovými paprsky nebo hojným slunečním zářením, jsou vynikajícím zdrojem vitamínu D, takže jsou dobrým doplňkem zimní stravy v oblastech s malým množstvím slunce. Nedostatek vitaminu D v lidském těle přispívá ke zvýšenému riziku osteoporózy, svalové slabosti a lámavosti kostí.

Houby obsahují malé množství vitamínu B12, který může být prospěšný pro ty, kteří mají rostlinnou stravu (vegetariánskou nebo veganskou). Také houby jsou bohaté na bílkoviny, což bude užitečné pro lidi s takovou stravou.

Výhody žampionů

Obsahuje důležité prvky pro tělo

Tyto houby obsahují ve svém složení vysoké hladiny selenu, mědi, fosforu, zinku a draslíku. 100 gramů žampionů obsahuje až polovinu denní potřeby mědi. A tento prvek je nezbytný pro tvorbu krvinek (krvetvorbu), mozkové procesy a jako oxidační činidlo pro některé enzymy v našem těle.

READ
Jak vypadá rostlina Mahonia?

Ve 100 gramech žampionů je také asi 50 % denního příjmu selenu. Selen je další živinou pro antioxidační enzym glutathionperoxidázu a hraje důležitou roli ve zdraví jater a srdeční tkáně.

Žampiony jsou velmi bohaté na takový prvek, jako je kobalt. Pro tělo je důležitý především proto, že napomáhá proudění mnoha vnitřních procesů v buňkách, podílí se na syntéze velkého množství enzymů a je důležitý pro plné fungování jater a nervového systému.

Dobré na imunitu

Žampiony, stejně jako jiné houby, obsahují aktivní polysacharidy, z nichž jedním je rozpustná vláknina zvaná beta-glukan. Tato sloučenina aktivuje imunitní systém a ty imunitní buňky zvané zabijácké buňky a makrofágy, které zvyšují schopnost našeho těla bojovat s infekcí a podle National Cancer Institute možná zastavují růst nebo progresi nádorů.

Nezbytné pro kardiovaskulární zdraví

Oxidační stres, záněty a vysoký cholesterol jsou spojeny s kardiovaskulárním onemocněním a obsah ergothioneinu a beta-glukanu v houbách může pomoci toto riziko snížit.

Beta-glukan pomáhá snižovat hladinu špatného cholesterolu v krvi díky své schopnosti vytvářet gelovitou látku při trávení. Poté zachytí cholesterol a zabrání jeho vstřebávání.

Studie z roku 2015 zjistila, že konzumace 10–15 gramů houbového prášku (koncentrát mletých sušených hub) s jídlem výrazně snížila hladinu nežádoucích tuků v krvi. Vědci tento účinek připisovali obsahu ergothioneinu v prášku. Tato látka pomáhá zastavit vývoj arteriálního plaku, který je rizikovým faktorem pro srdeční onemocnění a může vést k vysokému krevnímu tlaku a mrtvici.

Žampiony ve sportovní dietě

Výzkum z roku 2021 ukazuje, že přidání některých druhů hub, včetně žampionů, do sportovní výživy bude prospěšné pro ty, kteří se zabývají fyzickou aktivitou. Tyto houby mají vysoký obsah mikroživin, ale nepřidávají příliš k vašemu příjmu kalorií.

Houby mají velké množství aminokyselin nezbytných pro tělo během tréninku. A bílkoviny z hub jsou svým složením podobné bílkovinám z masných výrobků. Antioxidanty obsažené v žampionech jsou pro tělo důležité po vysoce intenzivních trénincích. Po sportu se v lidském těle objevují volné radikály, které mohou být nebezpečné, a antioxidační vlastnosti hub jsou velmi nápomocné při regeneraci po sportu.

Někteří lidé však musí být opatrní při přidávání hub do svého jídelníčku. Houby jsou poměrně těžko stravitelné. V závislosti na druhu houby přijímá lidské tělo z tohoto produktu pouze 45-70% živin. Před jejich přidáním do jídelníčku se proto poraďte s osobním trenérem nebo lékařem.

READ
Jak nemůžete zalévat rajčata?

Škodlivost žampionů

Houby zakoupené v obchodě jsou pro většinu obecně bezpečné. Výjimkou jsou lidé alergičtí na houby nebo na různé druhy plísní. Denní příjem jakýchkoli hub pro zdravého člověka není vyšší než 150 gramů, ale za podmínky, že má jiné nemoci.

Rospotrebnadzor doporučuje nekupovat sušené, solené, nakládané a konzervované druhy hub a žampionů od náhodných osob a míst neoprávněného obchodu. Totéž platí pro čerstvé houby. Pokud vaříte své vlastní houby, ujistěte se, že jsou zcela uvařené, než je naservírujete na talíř. Jen malá část hub se dá jíst syrová.

Některé druhy knoflíkových hub obsahují sloučeninu zvanou psilocybin, která může způsobit život ohrožující vidění, zhoršené vidění a vnímání zvuku, stejně jako svalovou slabost, ospalost a nevolnost.

Některé druhy žampionů mohou přispívat ke vzniku jaterních onemocnění nebo zhoršovat průběh některých onemocnění. Zkuste se jim ve svém jídelníčku vyhnout a pokud chcete houby používat v jídle, poraďte se se svým lékařem. Je však třeba pamatovat na to, že dětem do 14 let se nedoporučuje jíst houby.

Nákup a skladování žampionů

V moderních obchodech lze žampiony nalézt v různých formách: čerstvé, mražené, konzervované, sušené i v prášku. Při nákupu žampionů v obchodě a supermarketu se snažte vzít houby jednotné bílé barvy, tvrdé, suché a bez tmavých skvrn.

Klobouk a stonek houby musí být neporušené a těsné.

Nepřejímejte poškozené nebo pomačkané balíčky bez jakýchkoli informací o produktu.

Trvanlivost čerstvých hub je obvykle do čtyř dnů. Zmrazování, konzervování a sušení tedy může být použito jako jedna z metod k prodloužení jejich trvanlivosti, aniž by došlo ke ztrátě nutriční kvality.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: