Jak dlouho trvá sen?

Spánek obvykle považujeme za jeden jediný zážitek, když jdeme každou noc spát. Ale naše mysl a těla prožívají různé fáze spánku po celou noc, z nichž každá má své vlastní vlastnosti a výhody.

RŮZNÉ FÁZE SPÁNKU

Fáze spánku jsou tvořeny dvěma různými typy spánku: spánkem s nerychlými pohyby očí (NREM) a spánkem s rychlým pohybem očí (REM). Než však dosáhneme těchto období spánku, nastává fáze, kdy jsme prostě vzhůru. Abychom vstoupili do spánku, začínáme tuto fázi ve stavu odpočinku.

Fáze pomalého spánku – to je, když naše tělo zpomaluje. Veškerá aktivita související s našimi mozkovými vlnami, srdeční frekvencí, dýcháním a svaly je snížena na nižší úroveň než v bdělém stavu, protože naše tělo využívá tento čas k opravě a zlepšení našich různých systémů. Je to také typ snu, který je zřídka spojen se snovým stavem (ačkoli živé sny se mohou stále vyskytovat, ale jsou méně pravděpodobné).

Fáze pomalého spánku zahrnují:

  • První etapa: nejlehčí fáze spánku. Náš vstupní bod je tam, kde začínáme přechod do hlubšího spánku, ale stále nás snadno probudí zvuky kolem nás.
  • Druhá fáze: Hlubší fáze spánku, kdy srdeční frekvence a tělesná teplota klesají, ale stále nás mohou probudit hlasité zvuky. Toto stadium je charakterizováno rychlými výbuchy vysokofrekvenčních mozkových vln, které jsou považovány za důležité pro učení a paměť.
  • Třetí fáze: Často se nazývá hluboký spánek nebo spánek s pomalými vlnami. Během fáze 3 se velmi těžko probouzíme. Během této fáze tělo opravuje tkáň, buduje kosti a svaly a posiluje imunitní systém.

REM fáze je REM spánek.Když naše tělo zažívá výbuchy rychlých pohybů očí a mozkové aktivity, je to podobné tomu, jak se naše tělo chová, když jsme vzhůru. Jedná se o typ spánku spojený s živými sny a druhem spánkové paralýzy, kdy naše svaly ztrácejí schopnost pohybu (nejedná se tedy o fázi, kdy lidé například chodí náměsíčně). REM spánek je životně důležitý pro naši paměť a emoční regulaci, protože náš mozek zpracovává a odstraňuje to, co již nepotřebujeme.

READ
Jak zmrazit mrkev po částech?

JAK DLOUHO TRVÁ SPÁNKOVÝ CYKLUS?

Všechny výše uvedené fáze spánku dohromady tvoří celý spánkový cyklus, který obvykle trvá od 90 do 110 minut. Pokud tedy spíte osm hodin v noci, vaše tělo dokončí několik spánkových cyklů, které se budou opakovat, dokud se neprobudíte.

Během noci je každý spánkový cyklus jiný, přičemž nejhlubší spánek nastává v první polovině noci a nejhlubší REM spánek nastává ve druhé polovině. Takže než se dostanete do časného rána, budete většinou střídat NREM spánek a REM spánek.

JAKÉ JE TRVÁNÍ KAŽDÉ FÁZE SPÁNKU?

Během každého spánkového cyklu zažívá tělo každou fázi spánku jinak dlouho, podle toho, jak dlouho jste odpočívali. Jak dlouho trvá každá fáze spánku u dospělých:

  • Fáze 1 pomalé vlny spánku: 1 až 7 minut v našem počátečním spánkovém cyklu, což představuje 5-10 % celkové doby spánku.
  • Fáze 2 pomalé vlny spánku: 10 až 25 minut v počátečním spánkovém cyklu a prodlužuje se s každým dalším cyklem, což nakonec představuje 45 až 55 % našeho celkového nočního spánku.
  • Fáze 3 pomalé vlny spánku : 20 až 40 minut v našem počátečním spánkovém cyklu a tvoří asi 15-25 % našeho celkového nočního spánku.
  • Rychlý spánek: Pouze 1 až 5 minut v počátečním spánkovém cyklu, ale prodlužuje se s každým dalším cyklem.

KOLIK REM SPÁNKU POTŘEBUJETE DOSTAT?

Jak již bylo zmíněno, REM spánek začíná v krátkých obdobích a pak se postupně prodlužuje. Nejdelší REM spánek obvykle zažíváme ráno, těsně předtím, než se probudíme. To je důvod, proč si často pamatujete své sny jasněji, pokud jste měli dlouhou a nepřerušovanou noc spánku.

Protože máme během noci více intervalů, každý má jinou délku, není snadné přesně určit, kolik REM spánku potřebujeme. Pokud se však po celou noc dostatečně nevyspíme, je pravděpodobnější, že vynecháme spánkové cykly s delšími fázemi. Proto potřebuje dospělý člověk každou noc alespoň sedm až devět hodin spánku.

HLUBOKÝ SPÁNEK NEBO LEHKÝ SPÁNEK?

Když mluvíme o lehkém a hlubokém spánku, mluvíme o fázích spánku s pomalými vlnami. Lehký spánek nastává ve fázi 1 a 2 a hluboký spánek nastává ve fázi 3.

READ
Která petrželka je nejchutnější?

Jak jsme viděli výše, všechny fáze spánku jsou důležité, protože spolupracují v cyklu, aby umožnily našemu tělu plně odpočívat a opravovat se po celou noc. Proto je velmi důležité dopřát si plnohodnotný spánek, abyste si dobře odpočinuli a měli prospěch z různých fází.

Často, když je náš spánek narušen, ztrácíme hluboký spánek. To znamená, že přicházíme o čas, který naše tělo každou noc potřebuje, aby využilo výhod spánku třetí fáze, jako je zlepšení vaší paměti a funkcí učení, podpora růstu buněk a posílení imunitního systému.

Pokud máte zájem o dostatek hlubokého spánku každou noc, budete chtít přehodnotit své spánkové prostředí, abyste vytvořili ideální prostředí pro odpočinek po celou noc. Některé studie také ukázaly, že cvičení 90 minut před spaním může zvýšit množství hlubokého spánku (ale může snížit množství REM spánku).

Zatímco hluboký spánek je životně důležitý, lehký spánek má také své výhody. Když se například v této části našeho spánkového cyklu přirozeně probudíme, je pravděpodobnější, že se budeme cítit odpočatí a připraveni začít den – úplně jiný ranní pocit, než když vám zazvoní budík, když jste v hlubokém spánku.

SPÁNEK SE MĚNÍ S VĚKEM

Pokud jste v pubertě spali do poledne a v dospělosti se probouzeli za svítání, pravděpodobně jste si všimli, jak se vaše spánkové návyky v průběhu života měnily. Zde je návod, jak se naše potřeby spánku a prožívání mění, jak stárneme.

  • Novorozenci a kojenci: Děti zpočátku vyžadují 14 až 17 hodin spánku, obvykle rozdělených do celého dne. Do svých prvních narozenin obvykle spí 11 až 14 hodin denně, většinou v noci, přes den si zdřímnou. Je zajímavé, že novorozenci mají zcela odlišnou architekturu spánku, jejich tělu také trvá tři měsíce, než pochopí cirkadiánní rytmy.
  • Malé děti: I když potřeba spánku (včetně zdřímnutí) klesá, děti kolem pátého roku stále potřebují asi 12 hodin denně. Jak děti dospívají, jejich potřeba spánku každou noc klesá na 9 až 11 hodin.
  • teenageři : Dospívající potřebují asi 8–10 hodin spánku každou noc a mohou pociťovat odpolední ospalost v různých fázích puberty.
  • Взрослые: Spánkové cykly zůstávají relativně stabilní po celý dospělý život až do věku 65 let, přičemž průměrný dospělý potřebuje 7-9 hodin spánku každou noc.
  • Lidé starší 65 let: Po tomto věku mají lidé o něco méně pomalého hlubokého spánku a většinu svého spánkového cyklu tráví ve fázi 2. To znamená, že starší lidé nespí tak zdravě, jako když byli mladší, a často potřebují o něco méně spánku (přibližně 7-8 hodin).
READ
Jak se pasteurelóza projevuje u lidí?

SLEDOVÁNÍ FÁZÍ SPÁNKU

Jedním ze způsobů, jak porozumět spánkovým cyklům, je sledovat je. Polar’s Nightly Recharge™ vám každé ráno poskytuje podrobnou analýzu vašeho spánku, abyste mohli posoudit množství a kvalitu spánku.

Nightly Recharge™ má dvě samostatné statistiky: nabíjení ve spánku a nabíjení ANS. Sleep Charge je spánkový náboj a je spojen s fázemi vašeho spánku. Vaše skóre spánku ukazuje délku vašeho spánku, kontinuitu spánku, trvání jakýchkoli přerušení a podrobnosti, jaké procento vašeho odpočinku jste strávili v REM, hlubokém a lehkém spánku. Sleep Charge poté porovná vaše skóre spánku s vaším 28denním průměrem a ukáže, jak moc jste se přes noc zotavili.

ANS Charge se týká srdeční frekvence, variability srdeční frekvence a dýchání během spánku. Toto měření se používá k pochopení toho, jak dobře se váš autonomní nervový systém uvolňuje během prvních čtyř hodin spánku každou noc. Nightly Recharge™ pak použije tyto dvě metriky k posouzení vaší celkové regenerace, takže se můžete rozhodnout, jak aktivní musíte být během dne.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: