Jak brokolice ovlivňuje mozek?

Bez výjimky všechny maminky a tatínkové vědí, že jíst brokolici je zdravé, i když nepříliš chutné. Ale co přesně je přínosem této zeleniny, není mnohým známo. Zvláště pro čtenáře “Oh!” odbornice na výživu Jamilya Atabieva vysvětluje, proč děti jedí brokolici a jaké další potraviny pomáhají mozkovým funkcím.

Jamilya Atabieva, dietoložka-výživová poradkyně

Zdravá výživa je klíčem k harmonickému vývoji dítěte. Asi 20–30 % veškeré energie, kterou člověk přijímá z jídla, pochází z mozku. Vyvážená strava pomáhá orgánům plně fungovat. Pokud dítě dostává nedostatečnou výživu, přechází tělo do úsporného režimu, kdy vše směřuje k udržení základních funkcí (dýchání, tep) a chybí energie na učení. To je jeden extrém. Druhým je, když se dítě naopak přejídá, přijímá z jídla více energie, než potřebuje. V tomto případě mozek také nebude pracovat na plný výkon, protože pozornost těla se soustředí na trávicí orgány. To je důvod, proč je tak důležité dodržovat dietu. Pomocí těchto produktů můžete najít harmonii a „nakrmit“ své IQ.

Mořské ryby a mořské plody

Losos, tuňák, sardinky, treska, krevety, ústřice, chobotnice – tyto produkty jsou obohaceny o Omega-3 polynenasycené mastné kyseliny, zejména kyseliny linolenové a archidonové, které jsou součástí mozkových buněk. Mořské ryby a mořské plody obsahují velké množství kompletních bílkovin, všechny esenciální aminokyseliny a tráví se mnohem rychleji a snadněji než maso. Konzumace mořských ryb pomáhá zvýšit buňky šedé hmoty v mozku.
Dále obsahuje vitamíny: A, D, B, (B1 B2 B6 B12), C, draslík, hořčík, sodík, fosfor a selen, který zvyšuje výkon a zlepšuje náladu. Dimethylethanolamin v rybách zvyšuje schopnost učení, zlepšuje koncentraci a zabraňuje duševní únavě. Jód, který ve sladkovodních rybách chybí, obecně zlepšuje stav nervové soustavy, posiluje paměť a je přírodním antidepresivem.

Ořechy, rostlinné oleje, chia semínka

Tyto produkty obsahují Omega-3 a Omega-6 polynenasycené mastné kyseliny, které zlepšují schopnost vnímat a analyzovat přijaté informace. Obsahují fosfor, železo, zinek, draslík, vitamín C, selen. Pro dobrou funkci mozku a správnou činnost nervové soustavy odborníci doporučují konzumovat asi 30 gramů ořechů denně.

READ
Proč ve sklepě kape ze stropu?

Ovoce a bobule

Avokádo je exotické, olejnaté ovoce, které obsahuje Omega-3 a Omega-6 polonasycené mastné kyseliny. Hrozny obsahují epikachetin, který zlepšuje prokrvení mozku a v důsledku toho i paměť. Jablka poskytují železo a vitamín C. Mimochodem, jeho denní potřeba je obsažena v jednom kiwi. Banán dodává energii a zlepšuje náladu, což znamená, že zlepšuje výkon.

Borůvky, borůvky, maliny, ostružiny a brusinky obsahují velké množství antioxidantů, které chrání cévy. Bobule zlepšují krevní oběh a urychlují dodávku kyslíku do mozku, což má za následek zlepšení intelektuálních schopností a schopnosti vstřebávat informace. Ovoce a bobule jsou také prospěšné, protože obsahují antokyan, který chrání mozkové buňky před poškozením. Je zdravé jíst asi 300-500 gramů ovoce a bobulovin denně.

Zelenina

Jak jsme bez nich mohli žít? Brokolice, mrkev, lilek a špenát obsahují kyselinu listovou, vitamín B6, B12 a železo. Špenát má také pozitivní vliv na kognitivní funkce mozku a brokolice obsahuje velké množství vitamínu K, který je také velmi užitečný pro činnost mozku. Mrkev obsahuje betakaroten, který příznivě působí na zrak a pomáhá zlepšovat stav nervové soustavy. Lilky obsahují velké množství antioxidantů.

Cereálie, cereálie, chléb a těstoviny z celozrnné mouky

Tyto produkty poskytují energii a sílu absorbovat informace, jsou vynikajícím zdrojem pomalých sacharidů. Obsahují velké množství vitamínů skupiny B, zejména vitamín B6-thiamin, který zlepšuje paměť. Sacharidy musí být přítomny ve stravě dítěte dvakrát denně – na snídani a oběd. Například dlouho vařená kaše z ovesných vloček, hnědá nebo tmavá rýže, celozrnné těstoviny nebo tvrdá pšenice, celozrnné pečivo. Ve skutečnosti by více než polovina denní stravy dítěte měla tvořit sacharidy.

Děti potřebují jíst bílkoviny živočišného původu – maso, ryby, kuřecí maso, králičí maso, stejně jako mořské plody, tvaroh, vaječné bílky – to vše je důležité pro rostoucí organismus, protože bílkoviny jsou stavebním materiálem pro absolutně všechny buňky. Stejně důležité je dodržování správného pitného režimu a pití čisté vody pokojové teploty po celý den. Je ale lepší jíst méně cukroví, čokolády, pečiva a všeho, co obsahuje cukr, protože cukr má špatný vliv na činnost nervové soustavy a mozku.

READ
Dají se čerstvé banány zmrazit?

Brokolice (neboli chřest) je úžasná, zdravá a chutná zelenina, skutečná zelná královna. Dobře se páruje s mnoha dalšími potravinami, takže jeho malé, silné květy lze nalézt v široké škále pokrmů. Již dlouho bylo zjištěno, že brokolice má blahodárný vliv na lidský organismus a pomáhá v boji proti řadě různých neduhů. Proto stojí za to tuto zelenou kulturu lépe poznat, abyste ji bezesporu zařadili do svého jídelníčku.

Jak pochopit, že tělu chybí kolagen: známky nedostatku glykoproteinu

Brokolice: stručný popis zeleniny

Podle klasifikace zeleniny patří brokolice do rodu zelí nebo brukvovitých (Crucíferae). Jeho domovinou je Středomoří a Malá Asie, odkud se v XNUMX. století dostal na evropský kontinent, později se rozšířil do celého světa. A přestože první představitelé této kultury byli ve Francii v XNUMX. století a v Anglii v XNUMX. století, širokou oblibu si získala až v polovině XNUMX. století.

Název tohoto zelí je italského původu, kde slovo brokolice znamená „kvetoucí vrchol“. V italštině název pochází z latiny, kde brachium je „větev“ nebo „ruka“.

Dnes se zelenina z čeledi brokolice pěstuje po celém světě. Existuje několik odrůd, z nichž nejoblíbenější je Calabrese. Vyznačuje se hustým zeleným stonkem a četnými květenstvími shromážděnými ve formě deštníku. Jiné odrůdy chřestu se mohou lišit tvarem i odstíny od světle zelené po téměř fialovou.

Vzhledem k tomu, že zdravý životní styl a správná výživa jsou stále populárnější, roste význam používání zdravých, vitamínových produktů. Brokolice obsahuje tyto cenné prvky:

  • účinné látky, které pomáhají normalizovat produkci inzulínu;
  • bohatý seznam vitamínů – A, C, E, K, thiamin, riboflavin, niacin a další vitamíny B;
  • vitaminu podobná látka methylmethionin (vitamin U), která normalizuje sekreci trávicích žláz, urychluje hojení kožních lézí a působí antialergicky;
  • určité množství nasycených tuků, stejně jako methionin a cholin, které zabraňují hromadění “špatného” cholesterolu;
  • mnoho cenných makro- a mikroprvků – draslík, vápník, sodík, měď, železo, zinek, selen, mangan atd.;
  • chlorofyl, který pozitivně ovlivňuje složení krve;
  • protein, zejména lysin a isoleucin, než tato zelenina je prakticky ekvivalentní slepičím vejcím;
  • kyselina listová, která přispívá k obnově a normální činnosti tělesných buněk.
READ
Které tulipány je nejlepší vzít?

Zároveň má brokolice dost nízkou nutriční hodnotu – asi 30 kilokalorií na 100 gramů. To vám umožňuje zařadit jej do jídelníčku těch, kteří plánují zhubnout nebo dodržují zdravý životní styl, a to prakticky bez omezení množství.

Brokolice ve výživě – výhody a škody

Brokolice ve výživě - výhody a škody

Během několika posledních desetiletí bylo provedeno mnoho studií potvrzujících, že zelenina z čeledi brokolice je mimořádně prospěšná pro lidské zdraví.

  • Hubnutí a normalizace trávicího traktu

Brokolice je zahrnuta do stravy během různých diet pro zlepšení fungování gastrointestinálního traktu. Normalizuje tvorbu žluči, pomáhá obnovovat sliznice a ničí bakterie způsobující vředy a gastritidu. Jeho vláknina jemně čistí střeva a pomáhá řešit problém se zácpou.

Zelenina pomáhá odstraňovat přebytečný cholesterol. Vysoký obsah mědi zlepšuje proces krvetvorby a bílkoviny, draslík a hořčík napomáhají činnosti srdečního svalu.

Odborníci doporučují tuto zeleninu těm, kteří mají alergická onemocnění dýchacích cest, protože díky přítomnosti sulforafanu má protizánětlivé vlastnosti.

Betakaroten zpomaluje proces stárnutí, mangan a zinek zase zlepšují kvalitu pleti. Jelikož zelenina rychle odstraňuje produkty hniloby, při jejím pravidelném používání se vnější záněty objevují mnohem méně často. Vitamin E také přispívá ke zlepšení pevnosti a pružnosti pokožky a kyselina listová urychluje regeneraci epidermálních buněk.

Brokolice obsahuje vitamín E, který má v kombinaci s dalšími prvky příznivý vliv na početí a další průběh těhotenství. Také jeho složení snižuje riziko vzniku urogenitálních onemocnění. Pokud zařadíte brokolici do svého běžného jídelníčku, pak proces zbavování se přebytečného tuku probíhá bez újmy na kvalitě pokožky a bez zhoršení stavu vlasů.

Přes nesporné cenné vlastnosti produktu má také řadu kontraindikací. Kromě individuální nesnášenlivosti brokolice mezi ně patří:

  • slinivky břišní;
  • onemocnění žaludku s vysokou kyselostí;
  • období zotavení po některých chirurgických zákrocích.

Navíc s řadou onemocnění může být zelí připravené určitým způsobem kontraindikováno. Pokud tedy máte vážné zdravotní problémy, raději se předem poraďte se svým lékařem.

Využití chřestu pro zdravý životní styl

Využití chřestu pro zdravý životní styl

Brokolici lze použít v jakékoli podobě, ale pro maximální zachování všech vitamínů je lepší konzumovat ji syrovou. K tomu můžete přidat zeleninu do vitamínového koktejlu nebo salátu. Vzhledem k tomu, že produkt má mírně hořkou chuť, ne každý je připraven jej jíst bez tepelné úpravy.

READ
Jak vypadá značka uštknutí hadem?

Proto by bylo vhodnější produkt vařit. Při zpracování po dobu až 5 minut si brokolice zachová většinu vitamínů a minerálů, zůstane šťavnatá a lehce křupavá. Zároveň je třeba vodu mírně osolit a samotné zelí umýt, rozebrat na květenství, nakrájet na plátky.

Někteří milovníci zdravého životního stylu dávají přednost vaření brokolice v páře, což trvá jen asi 5-7 minut. Zeleninu lze také přidat do běžné polévky nebo z ní uvařit na polévkové pyré. Fanoušci smažených jídel mohou zelí lehce smažit v rostlinném oleji a dusit 10-15 minut. Další zeleninu k němu můžete přidat přípravou dušeného masa nebo soté.

Brokolice vám tak umožňuje výrazně zpestřit jídelníček a zároveň výrazně zlepšit stav mnoha orgánů a tělesných systémů. Jen je třeba dbát na kvalitu produktu a jeho umírněnou spotřebu.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: