Co se stane, když sníte hodně nektarinek?

Mnoho lidí se mylně domnívá, že nektarinka je kříženec broskve a švestky. Toto tvrzení má ale ke skutečné nektarince daleko.

Nektarinka: odkud se vzala?

Nektarinka je skutečně mutant, ale ne hydrid. Všechno to začalo v roce 1616 – tehdy byla poprvé v anglické knize zmíněna úžasná „plešatá broskev“. O několik století později začali vědci tento jev studovat a dospěli k závěru, že vše začalo, když broskvoně začaly samosprašovat. Čas od času se vyskytly drobné závady – pupeny se nevyvinuly podle očekávání a plody nebyly plstnaté a hedvábné, ale hladké. Tento proces se nazýval klasická mutace.

Mutantní ovoce se začalo objevovat, kdy chtěli a kde chtěli – v jedné sezóně mohly dozrát na jedné broskvině, v druhé – na druhé. Příroda sama opravila své chyby, takže lidé, kteří ocenili náhodné ovoce, se museli pustit do práce vlastníma rukama a naučit se je roubovat (jak říkají zahradníci „do pupenu“). A z mutace se stala variace.

Tím může skončit debata o nepřirozeném vzhledu nektarinky v přírodě, o tom, že jde o produkt genetického inženýrství, křížence broskve a švestky, broskve a jablka a není jasné, co ještě. Hybridy skutečně existují a některé z nich, možná mylně, se nazývají nektarinky, ale se skutečnými nektarinkami nesouvisí.

Obsah kalorií a nutriční hodnota nektarinky

Léto je nejlepší čas na nákup čerstvých, zralých nektarinek. Existuje více než 100 druhů nektarinek.

Kolik kalorií obsahuje nektarinka? Stejně jako broskve jsou nektarinky nízkokalorické, obsahují pouze 30-40 kalorií, v závislosti na odrůdě. Neobsahují také žádný tuk. Každá nektarinka je zdrojem vitamínů A a C.

Obsah prvků V xnumx
Kalorická hodnota 44 kCal
Proteiny 1,1 g
Tuky 0,3 g
Sacharidy 10,6 g
Dietní vlákna 1,7 g
Voda 87,6 g

Nektarinka obsahuje poměrně hodně užitečných látek a složek. Vitamíny a minerály, organické kyseliny, glukóza a fruktóza, vláknina a bohatá chuť jsou jen některé z výhod sladké nektarinky.

READ
Co znamená slovo Provence?

Jaké vitamíny jsou obsaženy v plodech nektarinky?

Vitamin Obsah ve 100 g %DV
Vitamin B1 (thiamin) 0,034 mg 2.3%
Vitamin B2 (riboflavin) 0,027 mg 1.5%
Vitamin V4 (cholin) 6.2 mg 1.2%
Vitamin V5 (kyselina pantotenová) 0.185 mg 3.7%
Vitamin V6 (pyridoxin) 0.025 mg 1.3%
Vitamin B9 (kyselina listová) 5 μg 1.3%
vitamin A 17 μg 1.9%
Vitamin C (kyselina askorbová) 5,4 mg 6%
Vitamin E (tokoferol) 0.77 mg 5.1%
Vitamin K (phylloquinone) 2,2 μg 1,8%
Vitamin PP 1,13 mg 5.6%
Beta karoten 0,15 mg 3%

V nektarince je také dostatek minerálů:

Minerální Obsah ve 100 g %DV
Draslík 201 mg 8%
Měď 86 μg 8,6%
Fosfor 26 mg 3,3%
Mangan 0,054 mg 2,7%
Hořčík 9 mg 3,3%
Železo 0,28 mg 1,6%
Zinek 0,17 mg 1,4%
Vápník 6 mg 0,6%

Jaké jsou zdravotní přínosy nektarinky?

Příznivé vlastnosti nektarinky jsou způsobeny jejím chemickým složením – vitamíny a minerály se podílejí na všech metabolických procesech těla. Hořčík a draslík normalizují činnost svalového systému včetně srdečního svalu a posilují nervový systém. Fosfor posiluje zubní sklovinu a kostní tkáň. Železo zabraňuje rozvoji anémie a udržuje normální hladinu hemoglobinu v krvi.

Nyní se na to podívejme podrobněji: jaké jsou zdravotní přínosy nektarinky?

Ochrana proti volným radikálům

Volné radikály způsobují stárnutí celého těla a degeneraci buněk. Díky obsahu polyfenolů a karotenoidů je nektarinka výborným pomocníkem v boji za krásu a mládí. Antioxidanty jsou schopny potlačit škodlivé účinky oxidačních procesů na buňky a tkáně lidského těla. Velká koncentrace antioxidantů se nachází ve slupce ovoce. Proto je vhodné jíst ovoce neoloupané, ale dobře umyté.

Posílení metabolismu

Jakékoliv peckové ovoce, včetně nektarinky, je zdrojem biologických látek, které zlepšují metabolismus. Mírná konzumace takového ovoce pomáhá rychle se zbavit nadbytečných kilogramů, což slouží jako prevence cukrovky a kardiovaskulárních onemocnění. Obsažené kyseliny – katechiny, antokyany spolu s normalizací metabolismu pomáhají eliminovat přebytečný cholesterol. Flavonoidy regulují agregaci krevních destiček, čímž snižují riziko rozvoje aterosklerózy.

Pomoc při trávení

Dietní vláknina a pektinové látky v nektarince jsou výbornými pomocníky při fungování gastrointestinálního traktu. Konzumace nektarinky nalačno stimuluje sekreci žaludeční šťávy, čímž se zlepšuje odbourávání důležitých látek v žaludku a střevech. Výsledkem je, že všechny potřebné prvky jsou absorbovány tělem a toxické látky jsou vyloučeny.

READ
Co má ráda pokojová lilie?

Pomoc při prevenci rakoviny

Bylo vědecky dokázáno, že betakaroten, který se nachází v mnoha ovoci a zelenině, aktivně bojuje proti degeneraci buněk do rakovinných buněk v lidských plicích. Další látkou, která brání rozvoji rakoviny tlustého střeva, je kyselina chlorogenová. Častá konzumace nektarinek vám tedy zajistí spolehlivou ochranu před rakovinou.

Posilování imunity

Nektarinka se samozřejmě obsahem kyseliny askorbové nedá srovnávat s jiným ovocem, ale vitamín pro imunitu je v plodech stále přítomen. V kombinaci s dalšími vitamíny zvyšuje kyselina askorbová odolnost organismu vůči agresivnímu prostředí a zvyšuje schopnost odolávat virům a bakteriím v období epidemií chřipky a ARVI. A jíst ovoce během nemoci a po ní pomáhá rychleji obnovit sílu.

Prevence očních chorob

Nektarinky obsahují živinu lutein, která příznivě ovlivňuje funkce zrakových orgánů a snižuje riziko věkem podmíněné makulární degenerace. Díky příjmu luteinu, který je silným antioxidantem, se snižuje pravděpodobnost vzniku šedého zákalu a sítnice oka je chráněna před poškozením v důsledku oxidačního stresu. Betakaroten, stimulující tvorbu vitaminu A, zajišťuje ostrost vidění a eliminuje výskyt různých oftalmologických onemocnění.

Nektarinka: výhody během těhotenství

Nektarinka pomůže udržet zdraví a doplnit vitamíny během těhotenství. Již jsme zvážili všechny výhody „plešaté“ broskve pro celé lidské tělo. Bohaté minerální a vitamínové složení nektarinky vám umožní doplnit jídelníček o lahodné ovoce a zároveň blahodárně působit na vývoj dítěte.

Kyselina listová, vitamíny A a C a minerální látky obsažené v dužině plodů příznivě ovlivňují vývoj svalů, kostí a cév dítěte. Velké množství draslíku v nektarince zlepšuje srdeční činnost, odstraňuje spastické bolesti a zvyšuje energetickou hladinu těla těhotné ženy.

Nektarinka: možné poškození a kontraindikace

Výhody nektarinky pro tělo jsou zřejmé, ale u některých onemocnění může toto ovoce způsobit nepříjemné příznaky. Vzhledem k tomu, že ovocná dužina má vysoký obsah sacharidů, lidé s cukrovkou by ji neměli zneužívat.

  • Je známo, že nektarinky stimulují sekreci žaludeční šťávy, což může vyvolat exacerbaci gastritidy a peptických vředů.
  • Malé děti by měly tyto plody zavádět do jídelníčku postupně, v některých případech se mohou objevit alergické reakce.
  • Ti, kteří drží dietu za účelem hubnutí, by měli konzumovat nektarinky v omezeném množství. To platí zejména pro sušené ovoce, jehož obsah kalorií je poměrně významný. 100 gramů produktu obsahuje asi 260 kcal.
READ
Jak správně vyzrát dýně?

Obecně platí, že přínosy nektarinek jsou mnohem větší než možné škody. Hlavní věc je dodržovat umírněnost ve všem.

Kulinářské využití nektarinek

Díky své středně sladké chuti se nektarinky harmonicky hodí do receptů hlavních chodů, jako jsou vepřová žebírka s omáčkou teriyaki. Nektarinky se přidávají k žebrům na grilu a opékají se asi 10 minut za častého otáčení. Podáváme s horkou bagetou, žebra spolu s ovocem bohatě přelijeme omáčkou.

Nektarinky jsou dobré i do koktejlů – zejména s ginem a například čerstvý grapefruitový džus a sirup Grenadine. Dají se pyré a v kombinaci s jablečnou šťávou a podmáslím je to ideální jídlo pro ty, kteří chtějí zhubnout s grácií.

Někdy se džem vyrábí z nektarinek – ozvláštňují ho hutné a téměř průhledné kousky ovoce. Hosté, kteří přijdou na čajový dýchánek, nabírají nektarinky z džemu vidličkou, dlouze si je prohlížejí za světla. Možná se pro někoho tento zvědavý pohled stává začátkem velkého přátelství.

Jak vybrat a uložit nektarinek

Aby nektarinka tělu skutečně prospěla a neškodila, musí být správně vybrána. Nejprve musíte ovoce prozkoumat: na slupce by neměly být žádné tmavé skvrny, které naznačují, že se ovoce začalo zhoršovat.

Za druhé, při mírném tlaku by se slupka měla trochu „promáčknout“, což naznačuje zralost ovoce. Zkontrolujte oblast kolem stopky: zelené plochy označují, že ovoce není zralé. Příliš měkké a vrásčité plody se dlouho povalují a brzy se zkazí. Oděrky, škrábance a řezné rány na slupce také naznačují, že ovoce se již brzy nebude jíst.

Nektarinky by měly být skladovány v plastových obalech v lednici. Trvanlivost zralých nektarinek v lednici je 5 dní. Nektarinky lze jíst čerstvé, nakrájené na plátky nebo je lze použít do pečiva. Zkuste si do čaje přidat nasekanou nektarinku. Kromě toho se nektarinky velmi dobře hodí k pečenému vepřovému nebo drůbeži.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: