Jaké jsou výhody žlutého pepře?

Paprika získala své jméno díky šlechtitelům z Bulharska, kteří vyvinuli velkoplodé odrůdy této rostliny. Domovinou tohoto ovoce je Amerika. Na některých místech v Kolumbii, Mexiku a střední části země stále najdete divoké papriky.

Paprika je zdravé a chutné ovoce. Používají se v různých kuchyních, čerstvé i vařené. Pojďme zjistit, jaké jsou výhody sladké papriky, kolik kalorií obsahuje a v jaké formě je nejlepší ji konzumovat.

Složení a vlastnosti

Paprika je skutečně dietní produkt. 100 g obsahuje jen asi 27 kcal. Bílkoviny – 1,2 g, tuky – 0,3 g, sacharidy – 5 g. Zároveň na 100 g celkového produktu připadá 90 g vody a 3,5 g vlákniny.

Sladká paprika obsahuje velké množství vitamínů: A, E, C, K, B1, B2, B5, B6, B9, PP, H, P.

Makronutrienty:

  • draslík – 117 mg;
  • fosfor – 29 mg;
  • chlor – 19 mg;
  • hořčík – 12 mg;
  • vápník – 11 mg;
  • sodík – 3 mg;
  • síra – 21 mcg.

Stopové prvky:

  • železo – 0,75 mg;
  • zinek – 0,18 mg;
  • mangan – 0,1 mg;
  • měď – 71 mcg;
  • fluor – 20 mcg;
  • molybden – 5 mcg;
  • jód – 2,3 mcg.

Osvědčení. Na rozdíl od všeobecného přesvědčení není citron lídrem v množství kyseliny askorbové ve svém složení. Skutečným vůdcem je paprika. Pro srovnání, 100 g citronu obsahuje 50 mg vitamínu C, oproti 139 mg v pepři.

Výhody a poškození papriky: k čemu je zelenina dobrá pro tělo a jak ji správně jíst

Paprika: výhody a škody

Díky svému bohatému složení vitamínů a minerálů je tato zelenina považována za užitečnou jak pro dietní výživu, tak v běžné kuchyni.

Účinek na různé orgány a systémy těla

Paprika působí na jednotlivé systémy i na celé tělo jako celek. Nejdůležitější vlastností ovoce je zvýšená imunita. Zvyšuje hladinu interferonu v těle, který bojuje proti virům, bakteriím a parazitům.

Na posílení imunitního systému se podílí i vitamín A. Normalizuje propustnost sliznic, čímž vytváří přirozenou bariéru proti nemocem.

READ
Jak rychle schnou podlahové dlaždice?

Účinky na orgány a systémy:

  1. Srdce a nádoby – zlepšuje vstřebávání železa ze střev, snižuje hladinu cholesterolu, kontroluje hladinu krevního cukru, stabilizuje krevní oběh, snižuje riziko hypertenze.
  2. Nervový systém – snižuje riziko rozvoje Alzheimerovy choroby, zlepšuje duševní schopnosti a posiluje psychiku.
  3. GI – podporuje hubnutí, podporuje vstřebávání minerálů, vitamínů a dalších prospěšných látek.
  4. Reprodukční systém – zlepšení mužského i ženského sexuálního zdraví, zvýšení schopnosti otěhotnět.
  5. Průdušky – Hořčík, draslík, mangan a vitamín C snižují riziko astmatu, emfyzému a infekcí dýchacích cest.
  6. oči – chrání sítnici před poškozením, snižuje riziko vzniku šedého zákalu a makulární degenerace.

Akce proti nemocem

Při správném použití má paprika léčivé účinky. Ale u některých nemocí se to nedoporučuje jíst. Podívejme se na tento problém podrobněji.

S diabetem

Zelenina obsahuje minimální množství glukózy, proto je vhodná pro diabetiky. Mohou jíst pepř bez obav o své zdraví, pokud neexistují žádné jiné kontraindikace. Vysoký obsah kyseliny askorbové zlepšuje složení krve a normalizuje krevní tlak.

Čerstvě vymačkaná šťáva z papriky zabraňuje možným komplikacím onemocnění a stabilizuje stav.

Sladká paprika pomáhá zlepšit stav pacienta s dnou a je zařazena do seznamu speciálních dietních produktů. Zeleninu můžete jíst čerstvou, dušenou nebo pečenou. Smažení je přísně zakázáno, stejně jako nakládání.. Taková léčba může zhoršit průběh onemocnění.

S gastritidou

Pokud máte toto onemocnění, feferonky se kategoricky nedoporučují, ale sladké papriky jsou povoleny, ale v omezeném množství. Zeleninu je ale lepší nejíst syrovou.

Při tepelné úpravě dochází k odpařování části kyseliny askorbové, která negativně působí na podrážděnou žaludeční sliznici.

Výhody pro ženy

Paprika je nezbytným produktem pro zdraví žen. Bohaté složení zeleniny pomáhá zlepšit stav vlasů, pokožky a nehtů. Pomáhá ženám vyrovnat se s výkyvy nálad během menstruace a těhotenství. Kromě toho má pozitivní vliv na fungování reprodukčního systému a je považován za přírodní afrodiziakum.

Těhotným ženám se pepř doporučuje dvojnásob. Kromě antistresového účinku snižuje toxikózu a otoky. Navíc dítě ještě v děloze dostane užitečné látky.

Paprika má také pozitivní vliv na mléko. Odstraňuje případnou hořkost, zvyšuje obsah tuku a kvalitu. Látky obsažené v pepři budou předány dítěti v mateřském mléce a budou normalizovat jeho stolici, čímž se sníží riziko koliky.

READ
Jak pochopit, že v děloze je zánět?

Výhody pro muže

Pravidelná konzumace sladké papriky u mužů zlepšuje potenci a zvyšuje počet spermií. Lékaři ji doporučují jíst párům, které mají problémy s početím dítěte.

Zelenina má také schopnost zvyšovat výkonnost, zvládat každodenní stres a dokonce i deprese. A účinek svalové relaxace v celém těle pomůže mužům po náročném dni v práci.

Výhody pro děti

Díky vysokému obsahu vitaminu A je paprika vhodná pro děti. Mrkev, kterou nemají rádi, lze snadno nahradit touto zeleninou. Pro udržení dobrého zraku je důležité, aby děti dostávaly správné množství tohoto vitamínu.. A přírodní cukry obsažené v paprikě dodají dítěti sílu a energii do školních i mimoškolních aktivit.

A vlastnosti jako posílení kosterního systému a pozitivní vliv na vlasy a nehty také nebudou pro děti nadbytečné.

Výhody a poškození papriky: k čemu je zelenina dobrá pro tělo a jak ji správně jíst

Rozdíly v paprikách různých barev

Zelená, žlutá a červená paprika jsou různé odrůdy. Zelená je Atlantik, žlutá je Indalo, červená je Edino. Liší se nejen barvou, ale i složením, potažmo užitností.

Červená paprika obsahuje více karotenu a lykopenu, což jí dodává barvu. Lykopen je také silný antioxidant, který snižuje riziko rakoviny. Tato odrůda také obsahuje více vitamínu A (125 mcg) a vitamínu C (200 mcg). Doporučuje se lidem se špatným zrakem a dětem.

Žlutá odrůda má nízký obsah lykopenu, ale vysoký obsah karotenoidů.. Obsahuje nejvíce draslíku – 218 mcg. Draslík je dobrý pro srdce, proto se tato konkrétní odrůda doporučuje lidem se srdečními problémy a starším lidem. Žlutá paprika také obsahuje velké množství fosforu. Fosfor má pozitivní vliv na kosterní systém a funkci ledvin.

Zelená odrůda je nejméně kalorická. 100 g zeleniny obsahuje pouze 20 kcal. Na rozdíl od jiných odrůd obsahuje fytosteroly. Jedná se o speciální sloučeniny – rostlinné náhražky cholesterolu. Fytosterol snižuje jeho hladinu.

Paprika na hubnutí

Vzhledem k nízkému obsahu kalorií se tato zelenina stala pravidelným hostem na stole lidí, kteří hubnou a dodržují správnou výživu. Takový experiment byl proveden v USA. Papriky snědlo 25 dobrovolníků a specialisté provedli potřebná měření a analýzy. Bylo prokázáno, že tato zelenina způsobuje metabolismus se zrychluje.

Sladká paprika navíc může výrazně snížit chuť k jídlu. A nahrazení obvyklého občerstvení nakrájenou paprikou vám pomůže vyhnout se přílišnému přejídání. Křupavá a nasládlá svačina naplní tělo vodou, zdravými vitamíny a prvky a sníží pocit hladu.

READ
Jaké je nejlepší plemeno kachny?

Pravidla použití

Papriky se nejlépe konzumují syrové, pokud chcete získat maximální výhody. Při tepelné úpravě prospěšné látky částečně mizí. Výhody vařených papriček jsou přibližně o 70 % menší než u čerstvých.

Samozřejmě to platí pro lidi bez určitých onemocnění. V některých případech může konzumace syrové zeleniny způsobit vážné poškození těla, například při gastritidě.

Po zmrazení si sladká paprika zachová všechny své prospěšné vlastnosti.

Přes obrovské výhody se toto ovoce nedoporučuje jíst ve velkém množství. Denní dávka je 150 g. Jedná se o 2-3 kusy. U lidí náchylných k alergiím by se toto množství mělo snížit třikrát. Nadměrná konzumace může narušit funkci střev a způsobit průjmy a podráždění sliznice trávicího traktu.

Výhody a poškození papriky: k čemu je zelenina dobrá pro tělo a jak ji správně jíst

Kontraindikace

Vzhledem k vysokému obsahu éterických olejů v zelenině může být škodlivá pro osoby náchylné k alergickým reakcím. A kvůli hypotonickému účinku by ho měli s opatrností užívat lidé s nízkým krevním tlakem.

Kontraindikace:

  1. Hemoroidy.
  2. Kolitida.
  3. Žaludeční a dvanáctníkový vřed.
  4. Gastritida a zvýšená kyselost žaludeční šťávy.
  5. Exacerbace chronických onemocnění ledvin a jater.
  6. Angina pectoris.
  7. Poruchy srdečního rytmu.
  8. Epilepsie.
  9. Zvýšená excitabilita nervového systému.
  10. Individuální nesnášenlivost.

Shrnout

Paprika je chutná a zdravá zelenina. Ale neměli byste to jíst ve velkém množství, abyste nevyvolali nepříjemné následky. Pro lidi na dietě nebo s cukrovkou je tento produkt skutečným darem z nebes, v některých případech můžete dokonce dosáhnout terapeutického účinku. Ale pacienti s anginou pectoris, kolitidou, žaludečními vředy a gastritidou se budou muset sladké papriky vzdát.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: