Co nám můžete říct o rajčeti?

Ještě před 200 lety bylo rajče považováno za jedovaté a sloužilo pouze k dekorativním účelům. V dnešní době je vědecky rehabilitován a řazen mezi užitečné a bezpečné produkty.

Jak rajče pomáhá našemu tělu – řekneme v článku.

Obsah

Co je důležité vědět o rajčeti

Rajče je plodem rostliny z čeledi hluchavkovitých, kam patří také brambory a lilek. Přestože je rajče při vaření identifikováno jako zelenina, z botanického hlediska je ve skutečnosti ovocem.

Mezi Aztéky, kteří rostlinu pěstovali, se toto ovoce nazývalo “tomatl” a v Itálii – pomo d’oro (“zlaté jablko”): takže pro stejné ovoce existovala dvě různá slova. Existuje více než 20 tisíc odrůd rajčat různých barev, tvarů a chutí [1].

Rajče je teplomilné ovoce, proto potřebuje hodně slunce, aby dozrálo. Pokud je začátek léta horký a odrůdy brzy dozrávají, lze první sklizeň sklízet od poloviny července a sezóna končí koncem srpna – začátkem září.

Kalorie a nutriční hodnoty rajčat

Rajče obsahuje asi 95 % vody, zbývajících 5 % sacharidů a vlákniny.

Malé (100 g) čerstvé rajče obsahuje 18 kalorií a navíc [2]:

  • 0,9 g bílkoviny;
  • 3,9 g uhlohydrátů;
  • 1,2 g vlákna;
  • 0,2 g tuku.

Co je užitečné rajče: 3 vlastnosti

Rajče je nízkokalorický produkt, který obsahuje mnoho užitečných látek: lykopen, vitamíny C a K, draslík, kyselinu listovou. Pomáhá kardiovaskulárnímu systému, zdraví pokožky, nasycuje tělo antioxidanty.

1. Pomáhá srdci

Díky experimentu provedenému mezi muži středního věku se podařilo zjistit: existuje souvislost mezi nízkou hladinou lykopenu a betakarotenu v krvi se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních onemocnění [3]. Tyto karotenoidy také pomáhají bojovat proti zánětům a oxidačnímu stresu [4], mají ochranný účinek na vnitřní vrstvu cév a mohou snižovat riziko zvýšené srážlivosti krve [5]. A užívání lykopenu normalizuje hladinu špatného cholesterolu (LDL) [6].

Vláknina, draslík, vitamín C a cholin, které se také nacházejí v rajčatech, podporují zdraví srdce. Pokud zvýšíte příjem draslíku a zároveň snížíte příjem sodíku v těle, pak můžete snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění [7].

READ
Je možné vyléčit absces bez operace?

Kyselina listová v ovoci pomáhá vyrovnávat hladinu homocysteinu, který vzniká v důsledku rozkladu bílkovin a může vést i k onemocnění srdce a cév [8].

2. Zlepšuje zdraví pokožky

Lykopen a další rostlinné sloučeniny bohaté na rajčata mohou chránit pokožku před popáleninami [9].

V rámci studie lidé užívali asi 40 gramů rajčatového protlaku s olivovým olejem obsahujícím 16 mg lykopenu každý den po dobu 10 týdnů. Ukázalo se, že se spálili o 40 % méně [10].

Rajčata obsahují také hodně vitamínu C: podporuje tvorbu kolagenu, což zlepšuje vzhled vlasů, pokožky a nehtů. Vitamin také hraje roli silného antioxidantu – snižuje poškození slunečním zářením a špatnými podmínkami prostředí [11].

3. Obsahuje mnoho užitečných látek

Rajčata jsou dobrým zdrojem vlákniny, obsahují asi 1,5 g na středně velký plod [2]. Zároveň mají nízký obsah sacharidů, které se skládají převážně z jednoduchých cukrů a nerozpustné vlákniny.

Rajče obohacuje tělo o vitamín C (28 % denní potřeby), který zlepšuje fungování imunitního systému, zdraví pokožky a je považován za přírodní antioxidant [12]. Draslík pomáhá udržovat normální krevní tlak, vitamín K1 se podílí na srážení krve a posiluje kosti a kyselina listová je důležitá pro normální růst tkání a funkci buněk.

Škodlivost rajčat

Podle studie ekologické organizace jsou rajčata na 12. místě v žebříčku ovoce a zeleniny s nejvyšším obsahem reziduí pesticidů [13].

Když začnou dozrávat, produkují plynný hormon – etylen [14]. Plody, které se pěstují komerčně, se sklízejí a přepravují ještě zelené a nezralé. Aby plody získaly červenou barvu, jsou postříkány umělým plynem etylenem. To brání rozvoji přirozené chuti a může je o chuť připravit [15]. Pokud jste museli koupit nezralá rajčata, můžete urychlit proces zrání tím, že je zabalíte do listu novin a podržíte je několik dní při pokojové teplotě. Nejlepší je však kupovat ovoce pouze od důvěryhodných dodavatelů a před použitím důkladně umýt.

Pokud užíváte beta-blokátory, které mohou způsobit zvýšení hladiny draslíku, pak by se rajčata měla jíst v omezeném množství, protože mají vysoký obsah tohoto minerálu. Lidé, kteří mají problémy s ledvinami, by se také měli vyhýbat nadměrné konzumaci plodu: nadbytek draslíku vede k vážným následkům.

Komentáře odborníků

Natalia Bogdankevich

Natalia Bogdankevich odborník na výživu, kouč zdravé výživy

„Rajčata jsou zdravá, jako každá jiná zelenina, protože obsahují vlákninu (vlákninu), která je nezbytná pro trávení a pro zdraví střevní mikroflóry. Navíc jsou bohaté na antioxidanty. Antioxidanty pomáhají vyrovnat se s oxidačním stresem a odolávat procesu stárnutí buněk. Předně je to lykopen, velmi silný a důležitý antioxidant. Zajímavý bod: během tepelného zpracování se lykopen nejen nerozkládá, ale také se stává biologicky dostupnější. Rajčata obsahují vitamín C, ale ten snadno získáte z jiných zdrojů. Dále je zde betakaroten, vitamíny skupiny B, minerální látky (draslík, vápník, hořčík a další).

READ
Jaké plevele jsou vytrvalé?

Neexistuje žádná jednoznačná norma pro množství spotřeby rajčat.

Obecně platí, že musíme sníst pět porcí zeleniny a ovoce denně (porce je průměrná zelenina nebo ovoce, cca 100-120 g), více zeleniny než ovoce. Přitom je lepší jíst na různé způsoby, a ne jen na jedno ovoce.

Zdraví lidé mohou jíst rajčata pravidelně. Ano, jako všechny nočníky obsahují solanin (považovaný za toxickou látku rostlinného původu), ale v malém množství tělu neškodí. S různými onemocněními gastrointestinálního traktu mohou existovat omezení. Například kvůli obsahu kyseliny šťavelové v rajčatech byste s nimi měli být opatrní, pokud máte problémy s ledvinami. Je také lepší omezit používání rajčat na osoby s onemocněním gastrointestinálního traktu v akutním stádiu – kyseliny ve složení mohou nepříznivě ovlivnit sliznici.

Čím více budete jíst místní sezónní ovoce a zeleninu, tím lépe. V tomto případě si zachovají více živin. Rajčata mohou být konzumována jak čerstvá (pokud nejsou žádné gastrointestinální potíže nebo zdravotní omezení), nebo vařená (takže lykopen se stává biologicky dostupnější).

Elena Krokhmaleva

Elena Krokhmaleva gerontoložka, kandidátka biologických věd

“Okamžitě chci provést rezervaci – názor o nebezpečnosti rajčat pro zdraví nebyl potvrzen tradiční medicínou ani v Rusku, ani v Americe. Mezitím vědců, kteří studují problematiku škodlivosti produktů obsahujících lektiny, po celém světě přibývá. Knihy od Stephena Gundryho jsou dnes v Rusku velmi populární, proto se budu odvolávat na něj. Jedná se o amerického kardiologa, který se mnoho let snažil najít „elixír zdraví“ a našel ho ve střevech. Pravděpodobně jste také slyšeli o „syndromu děravého střeva“, který je příčinou mnoha nemocí a v konečném důsledku i stárnutí lidského těla. Produkty obsahující lektiny jsou tedy jedním z důvodů tohoto jevu. Mezi ně patří rajčata. Lektiny jsou proteiny, které plní v rostlinách ochrannou funkci. Jejich vysoký obsah činí tyto potraviny toxickými pro ty, kdo je jedí, a nacházejí se nejčastěji v semenech. Proto patří paprika, lilek a rajčata mezi potraviny, které poškozují střevní stěny. Radím vám, abyste je jedli co nejméně, nekupujte rajčatovou pastu, ale vařte ji sami, odstraňte jádro, semena. Nejužitečnějším způsobem sklizně rajčat je sušení. Pokud jsou rajčata v průmyslové výrobě sušena se semeny, pak si doma můžete uvařit superpotravinu. Opatrně vyjmeme střed rajčete, dužinu se semínky, vše ostatní dáme na pergamen a vaříme při nízké teplotě. Poté dáme do sklenic a zalijeme olivovým olejem.

READ
Je možné stříhat keře v horku?

: Zajímavosti o rajčatech

Plody jasných barev se sladkou a šťavnatou dužinou – chuť a výhody rajčat lze jen stěží přeceňovat. Existuje mnoho důvodů, proč by se rajčata měla jíst. Ale v první řadě jde o jejich cenné složení.

Důležité věci tohoto týdne

Oblast jižní Moskvy, 41 týdnů

Spory o to, jaký druh rostlinných rajčat jsou, vznikly již v XNUMX. století, kdy španělští námořníci přivezli jejich semena z Jižní Ameriky do Evropy. V aztéckém jazyce slovo „tomatl“ znamenalo „velké bobule“. Peruánští indiáni nebyli daleko od pravdy, protože v botanickém smyslu je plod rajčete šťavnatá bobule s tenkou slupkou a více semeny.

Latinský název – Solanum lycopersicum, což znamená „vlčí broskev“, dal rajčatům Carl Linné, který byl přesvědčen, že plody rostliny jsou nejedlé a stejně jedovaté jako bobule brambor nebo belladonny. Mnohem později se ukázalo, že alkaloid solanin obsažený v plodech pupalky mizí, jak dozrávají.

Romantičtí Francouzi věřili, že jasně červené plody ve tvaru srdce dodávají milostnou sílu, takže se jim říkalo „pomme d’amour“ – „jablka lásky“. Italové, kteří pravděpodobně znali pouze žlutá a oranžová rajčata, jim říkali „zlatá jablka“ (pomo d’oro).

Zjistěte právě teď, proč byste měli jíst rajčata každý den.

1. Rajčata předcházejí rakovině

Karotenoidní pigment lykopen dodává rajčatům jejich červenou barvu. Kromě barvící schopnosti má silné antioxidační vlastnosti, díky kterým se konzumací rajčat můžete chránit před rakovinou. Navíc v ovoci, které prošlo tepelnou úpravou, například v rajčatovém protlaku, omáčce nebo kečupu, je množství látky ještě větší než v syrové zelenině.

Rajčatová omáčka

Lidské tělo není schopno si lykopen vyrobit samo, takže ho člověk může získat pouze potravou. Kromě rajčat se cenný karotenoid nachází také v meruňkách a vodních melounech. Deset porcí rajčat týdně snižuje riziko rakoviny prostaty u mužů o 45 %, a to není jediný vědecký výzkum ve zdravotnictví.

2. Rajčata chrání před ultrafialovým zářením

Lidé, kteří milují opalování, by měli pravidelně konzumovat rajčatovou omáčku. Ochranné vlastnosti jedlého „opalovacího oleje“ byly objeveny poměrně nedávno. Rajčata samotná však nechrání před škodlivým slunečním zářením. V žádném případě si proto neodmítejte oleje a opalovací krémy se speciálními světelnými filtry. Jde jen o to, že rajčata, která jíte během plážové sezóny, dále zesílí účinek kosmetiky a vytvoří překážku pro tvrdé ultrafialové paprsky spektra A a B.

READ
Je možné množit begonie z listů?

Rozkošná holčička v klobouku sbírá čerstvá zralá organická rajčata ve skleníku za teplého letního večera

Vzhledem k tomu, že rajčata obsahují 93 % vody, doporučují se každému, kdo je odhodlán zhubnout. Šťavnaté plody navíc obsahují vlákninu, která dodává pocit plnosti a reguluje činnost trávicího systému. Rajčata jsou také bohatá na draslík, který usnadňuje vylučování toxinů a přebytečné vody z těla. A to vždy znamená hubnutí.

Rajčatová polévka

4. Rajčata dělají pokožku hladší

Pravidelná konzumace rajčat vám umožní dosáhnout štíhlé linie, chránit se před rakovinou a také si udržet krásnou a zdravou pokožku.

Vitamin C, který je obsažen v rajčatech, má pozitivní vliv na stav pokožky: nasycuje buňky kyslíkem a posiluje stěny cév. Rajčatová šťáva pomůže vybělit nevzhledné červené skvrny po akné. Rajčata navíc obsahují vitamín E, kterému se také říká „elixír mládí“. Produkty obsahující tento vitamín pomohou zabránit vzniku hlubokých vrásek a zastaví předčasné stárnutí pleti.

5. Rajčata posilují nehty a vlasy

V období zrání rajčat není třeba utrácet peníze za drahé kosmetické procedury. Minerály, které obsahují, pomohou vyřešit problémy s roztřepenými konečky vlasů a lámavými nehty.

Pohled na ženské ruce držící červené rajče.

Pigment obsažený v rajčatech je ideálním prostředkem pro záchranu těch, kteří trpěli neprofesionalitou kadeřníků. Pokud vaše vlasy získaly nazelenalý odstín kvůli neúspěšnému barvení, nejlepší způsob, jak odstranit tento nepříjemný problém, je vyrobit masku z rajčatové pasty. Během 20minutové procedury červené barvivo neutralizuje zelenou barvu. Buďte však opatrní – po takové expozici mohou vlasy získat teplý načervenalý odstín.

Rajčatová šťáva bude po umytí působit jako vlasový kondicionér. Měl by být aplikován na pokožku hlavy a vlasy po dobu pouhých 5 minut, poté opláchněte vodou. Tato maska ​​vaše vlasy hydratuje, učiní je hladkými a lesklými. Procedura pomůže i těm, které trápí suchá a svědivá pokožka hlavy.

dívka s zralé červené rajče

6. Rajčata stimulují imunitní systém

Rajčata jsou optimálním zdrojem kyseliny askorbové a lze je jíst po celý rok. Skleníkové plody navíc obsahují stejné množství „vitamínu proti nachlazení“ jako dužina jejich „bratrů“ z půdy.

Při výběru rajčat se však musíte řídit stupněm zralosti. Zralé ovoce se vyznačuje intenzivním zápachem v místě uchycení stopky.

Jedno velké rajče doplní 60 % denní potřeby vitamínu C v těle. Kromě své schopnosti odolávat infekcím kyselina askorbová urychluje proces hojení ran a modřin a podporuje rychlé zotavení po intenzivní fyzické aktivitě.

READ
Co mají motýli nejraději?

Sklenice čerstvé rajčatové šťávy a rajčat kolem sklenice na stole

7. Rajčata snižují krevní tlak

Populární DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension) dieta, tzv. hypertenzní dieta, která je považována za terapeutickou, protože snižuje krevní tlak, zahrnuje konzumaci 4-5 porcí ovoce a zeleniny denně. Kromě toho by váš denní jídelníček rozhodně neměl obsahovat rajčata bohatá na flavonoidy. Tyto látky regulují obsah „dobrého“ cholesterolu v těle a zabraňují rozvoji hypertenze.

Čerstvá rajčata v rajčatové omáčce

8. Rajčata regulují hladinu cukru v krvi

Rajčata jsou pro vysoký obsah chromu ideální pro diabetiky. Tento chemický prvek pomáhá udržovat stálou hladinu cukru v krvi a zabraňuje prudkým výkyvům.

Koncept zdravého stravování. Žena porovnávání nezdravé koblihy a organická červená rajčata, myšlení izolované na bílém pozadí

9. Rajčata zmírňují příznaky menopauzy

Ženy s nástupem menopauzy mají často nadváhu, onemocní srdce a často i nádory. Podle lékařských výzkumů lze řadu příznaků, které menopauzu provázejí, minimalizovat nebo dokonce odstranit. Toho je dosaženo dodržováním středomořské stravy, která je založena na zelenině, jako je brokolice, mrkev a rajčata.

Zelenina v dřezu v kuchyni. Čerstvá zelenina

10. Dušená rajčata jsou zdravější než syrová

Tradičně se věří, že zelenina a ovoce je zdravější jíst syrové. V případě rajčat není výjimka – jsou zdravá a chutná k jídlu, sbíraná přímo z keře. Známý je ale další fakt – tepelná úprava zvyšuje blahodárný účinek rajčat na lidský organismus. Lykopen, který je obsažen v buněčných membránách, se uvolňuje vlivem teploty. Díky zahřátí je lépe stravitelná a prospěšné vlastnosti zeleniny nejen neubývají, ale naopak rostou.

Pro koho jsou rajčata kontraindikována?

Konzumace rajčat však má také omezení. Neměli by je jíst lidé s gastritidou, vředy nebo onemocněním ledvin. Vzhledem k obsahu kyseliny šťavelové jsou rajčata kontraindikována při artritidě, dně a revmatismu. Rajčata navíc často vyvolávají alergické reakce, takže lidé náchylní k alergiím musí být při konzumaci rajčat opatrní. Byly však vyvinuty odrůdy zelených rajčat, které nezpůsobují kopřivku, vyrážky a svědění.

Podle různých zdrojů existuje na světě 10 000 až 25 000 odrůd rajčat. Jejich plody se vyznačují nejneobvyklejšími odstíny – od bílé a růžové až po fialovou a černou. Prospěšné vlastnosti jsou vždy stabilní a nezávisí na barvě, odrůdě a podmínkách pěstování.

Zaplní naše obchody rajčatovo-bramborové keře nebo rajčata s příchutí citronu? Zkusme na to přijít.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: